Alla inlägg den 14 juli 2015

Av Lina - 14 juli 2015 20:20

Det känns SÅ skönt att vara igång med regelbunden träning igen! När vi var i Italien blev det inte mycket träning alls. På (drygt) 2,5 vecka fick jag till två löppass, och det var varken några långa (5 km) eller så snabba (runt 7 min tempo). Men det är jag absolut nöjd med, så det är inte det. Men inte mycket till träning när man är van vid att träna 3-4 ggr i veckan.


Sedan vi kom hem för en vecka sedan har jag lyckats få till tre löppass (på 8,30 km, 7 km och 11 km) i hyfsat bra tempo (runt 6,45 min tempo, så visst, inte mitt snabbaste tempo det heller), 1 Box & kick pass, 1 ATC pass och två "cykelpass" (på 12,34 km och 14,36 km). Så sju pass (varav cyklingen och ATC'n på en o samma dag) på sju dagar..    Det märks att man fortfarande har semester för att så mycket träning är det inte ofta jag brukar få till i vanliga fall. *ler* Ska försöka få till fler pass denna veckan. Cyklingen och ATC'n gjorde jag igår, så jag har ju redan fått till tre pass denna veckan.    Ska försöka få till åtminstone två löppass, och på torsd ska jag träna Box & kick.


It feels GOOOD to be back!      Har dock märkt att konditionen har blivet sämre sedan vi gick på semester. Det är väl en blandning av att det inte blev så mkt löpning öht på 2,5 vecka, att vi dricker rätt mycket mer alkohol än vanligt, och att kosten inte är den bästa. Allt detta hänger ju ihop för att man ska kunna ha en bra kondition. Dvs. att man upprätthåller en regelbunden träning, att man inte dricker för stora mängder alkohol, och att man äter bra och varierat. Musklerna i armar o mage har väl också blivet lite försämrat, men jag känner att dem är åtminstone lite bättre än konditionen. Jag har ju fortfarande bra kondition iom. att jag klarar av att springa över milen och jag klarar av att cykla nästan 3 mil på en dag, men jämfört med innan semestern har den blivet sämre. Jag klarar nämligen inte riktigt av att springa milen utan att stanna för promenader ännu (visserligen så när jag sprang 11 km så sprang jag med Fredrik, och dem första kilometrarna sprang vi lite fortare än jag var redo för efter uppehållet när vi var i Italien, så mycket av min energi tog slut rätt fort. Hade vi hållit ett lugnare tempo hade jag nog klarat av hela rundan utan promenadvila), och jag blev trött ovanligt fort på ATC'n igår. Hade visserligen cyklat nästan 1,5 mil precis innan..... Så jaja, jag HAR bra kondition fortfarande..     Men den var än dock bättre innan semestern, så ja.. Även om det känns som att "jag är tillbaka" om man ser till träningsmängden, så känns det inte som att jag är tillbaka till där jag var innan semestern. Men, det kan man ju inte räkna med i heller precis, och jag är nöjd bara att jag är igång med regelbunden träning igen.   


Nästa vecka börjar vi jobba igen, och då kommer vi minska på alkoholintaget rätt rejält, och vi kommer också börja äta betydligt bättre. Så snart nog är jag i samma form som innan semestern!   


Jag bestämde mig för när vi var i Italien att jag INTE skulle väga mig så länge vi har semester, och det har jag faktiskt lyckats med också. Förvånande för att vara mig.. hehe    Och jag måste säga att det faktiskt känns väldigt bra. Jag kommer dock väga mig ca en gång i månaden efter semestern fram till operationen, så att jag känner att jag har kontroll på vikten inför operationen. Men ska verkligen försöka hålla mig ifrån vågen där i mellan sas, så att jag inte väger mig mer än en gång i månaden.


På tal om operationen så kan jag knappt vänta tills det är dags! Det kliar i fingrarna, vill ringa och se om det finns en tid i början av okt redan NU!!    Men fick besked när jag var på bedömningen att jag inte skulle ringa förens runt september för att när jag var där hade dem inte schema så långt framåt ännu. Kommer dock ringa redan i mitten/slutet av augusti tänkte jag, för att då BORDE dem ha fått scheman för oktober tycker jag. Vill ha operationen så fort som möjligt efter att vi sprungit Lidingöloppet eftersom att vi ska till Sälen och åka skidor i mitten av januari. Får jag inte operationen förens i slutet av okt/början på nov är chansen att jag ska kunna vara i åtminstone hyfsad "skidåkningsform" rätt mycket sämre än om jag får operationen i slutet av sept/början av okt. Det perfekta hade varit om det fanns en tid typ antingen måndagen den 28 sept eller tisdagen den 29 sept, dvs måndagen eller tisdagen direkt efter LL. LL är på lördagen den 26 sept. Inte innan LL eftersom att jag inte "har råd" att ha träningsstopp innan loppet, men så fort som bara möjligt direkt efter LL, helt enkelt.


Jag vet inte om jag kan påstå att jag ser fram emot själva operationen, heller inte dem första veckorna efter operationen. Det är ju trots allt en väldigt stor operation, och jag vill inte ens tänka på hur operationen går till. "Tyvärr" vet jag ju hur operationen går till, just därför vill jag inte tänka på den... haha     Och dem första veckorna efter operationen lär jag ha rätt bra ont och inte vara speciellt rörlig öht. Men jag ser fram emot att ha fått den gjord, att bli av med allt hänget och lösskinnet, och jag ser fram emot att kunna börja forma magen, att börja kunna ha en bra chans att faktiskt kunna SE mina magmuskler, inte som nu, bara KÄNNA dem. *ler*

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards