Alla inlägg under maj 2018

Av Lina - 24 maj 2018 08:55

Att ha mål är bra. Åtminstone är det det som hjälper mig att fortsätta framåt och inte stå stilla och stampa i samma gamla spår. Ibland är målen lätta, ibland får man kämpa för dem. Ibland lyckas man nå dem, ibland tvingas man ge upp dem. Precis som livet. Vad har du för mål? 

 

(kommer inte endast handla om min vikt, jag lovar   )

I januari tog jag ett av dem bästa besluten för min del, och det var på sätt och vis att ge upp ett mål. Jag hade förut målet att bli av med dem 10+ kilona jag lyckats lägga på mig dem 2 sista åren, på egen hand. Jag var länge envis och sa att jag KAN ju detta! Men av någon anledning så lyckades jag ändå inte. Det var nog en blandning av motivationsbrist och att jag inte orkade helt ut. För att även om man vill och vet att man kan, så utan motivation och ork kommer man inte så långt. 

 

När jag upptäckte att ingen av dem två skidbyxorna jag hade satt bra; det ena lite större paret gick på men det var minsann precis och dem satt inte bekvämt    Och det andra lite mindre paret passade, så klart, inte alls. Sist vi var på skidsemester var det större paret LITE för stora och det mindre satt iofs rätt tight redan då, det var som sagt drygt 2 år sedan jag la på mig mina 10+ kg, men jag kunde ha dem iaf. Så när jag i januari i år insåg att detta året passade inget av paren mig, så var det minsann dags att säga stopp och ge upp målet att klara av att bli av med kilona på egen hand. Uppenbarligen fungerade ju inte det för mig. 

 

Sa då att så fort vi kommer hem från skidsemestern skriver jag in mig på Viktväktarna igen. Där sätter även viljan och huruvida man bestämt sig eller inte in. Hade jag inte verkligen velat och bestämt mig för att bli av med kilona hade jag mycket lätt kunnat skjuta på det även efter skidsemestern. Tänkt att nej men nu är vi ju inte på semester längre så nu är det lättare att skärpa till sig, jag försöker på egen hand ett tag till. Och sedan hade jag förmodligen fortsatt i samma spår även om jag innerst inne verkligen ville bli av med kilona, för att jag har ju, uppenbarligen svårt för att klara det på egen hand. Och det är inget att skämmas över att be om hjälp, tycker jag. 

 

 

Skrev in mig på Viktväktarna den 17/1 med målet att nå min drömvikt som jag var nere på ett tag när jag var med i Viktväktarna sist; 55 kg. För den som tycker att det låter väldigt lite kan jag påminna om att jag bara är 157 cm lång..   

Dem första 8-9 kilona gick väldigt lätt att bli av med och min motivation var skyhög.    Men sedan började det gå lite segare, nu när jag bara hade 2-3 kg kvar. Jag började slappna av lite för mycket och motivationen var av någon anledning inte lika stor. Detta har resulterat i att jag dem 3-4 sista veckorna i stället för att fortsätta stadigt neråt i vikt, har pendlat mellan +/- 0,2-0,4 kg. Plus ett par/några hg ena veckan, minus nästa. Men denna veckan har jag äntligen lyckats vända! Egentligen vet jag knappt hur det gått till, men denna veckan fick jag äntligen ett bra minus; -0,8 kg och det bästa resultatet på 3-4 veckor! Kosten tycker jag inte att jag ändrat på sedan jag började "stå stilla", men när jag tänker efter är det träningen som gett mig denna veckans resultat, det jag ändrat på. Jag har ändrat min träningsmängd och intensitet, och det är nog detta som gav mig nästan ett kilo minus denna veckan. Så, nu kör vi!! 1,4 kg kvar till slutmålet! Mitt mål var att komma i mål med vikten innan semestern. Ett tag såg det inte ut som att jag skulle lyckas, men med denna veckans resultat har jag nu fått ny motivation! Mindre än en månad kvar till "första semestern", det kan och ska gå!!

 

 

För att komma över till mina andra mål detta år kan jag berätta om mitt andra mål jag satte när jag gick med i Viktväktarna. Sist jag var med i Viktväktarna satte jag som mål att jag skulle springa både till och från vägningen åtminstone en gång. Jag sprang in en gång, men jag orkade inte springa hem så då fick Fredrik hämta mig.   

Även denna omgång satte jag som mål att jag åtminstone en gång skulle springa både dit och hem. Denna gång satte jag även som mål att jag skulle cykla dit och hem åtminstone en gång. Har cyklat dit och hem tre gånger. Sprungit? Ingen gång ännu så länge..    Men! Barnpassning är "bokad" och jag är bättre tränad nu än jag var förra omgången jag var med i Viktväktarna. Nästa vecka är det dags! Då packar jag löpryggsäcken och SKA uppnå målet att springa både dit och hem! Jag väger mig kl.15:30, Fredrik är inte hemma förens 16:30. Så "no way out"! (att svärmor säkert kan hämta mig om det skulle behövas bryr vi inte oss om, för att det ska hon inte!) Lämnar barnen hos svärmor vid 13:30 och har målet att springa långsamt för att förhoppningsvis kunna hålla mig springandes så mycket som möjligt både dit och hem. Vägen dit har rätt många och jobbiga backar så jag är väl medveten om att jag förmodligen inte kommer orka hålla mig springandes hela vägen. Men springer jag långsamt och har en bra bok i öronen hoppas jag kunna hålla mig springandes mer än halva sträckan åtminstone på vägen dit. Även hem förhoppningsvis, men på vägen hem har jag ju redan sprungit strax över 15 km, så räknar med att det kommer bli kämpigare och mer gångpauser på vägen hem. Men, vägen och tiden är inte det viktiga i detta fallet, utan MÅLET. Att ta mig både dit och hem till fots, springandes/joggandes så mycket som möjligt. Totalt strax över 31 km. Ett helt Lidingölopp plus lite till.   

 

 

Mitt sista (i skrivandes stund) mål för i år är att klara av att springa Lidingöloppet på 4h. Sist jag sprang Lidingöloppet, 2016 sprang jag det på 4.04,20 Ska alltså klara av att springa det 4 min och 20 sek snabbare i år. Kan gå. Ska gå. Vill. För att nå detta mål har jag som mål att bli bättre på både långpass, backpass och intervallpass. Alla dessa tre sorters pass är viktigt och bra att få till om man ska klara av Lidingöloppet på så bra tid som möjligt. Med järnvilja går det så klart utan dessa pass också, bara man håller igång den vanliga löpningen. Jag klarade det 2016 på alldeles för få av ovan nämna pass. Men, i år vill jag känna mig starkare under och kunna njuta ordentligt av loppet och minska riskerna för skador. Med löpuppehållet på över 3 mån pga skada förra året, är det där att förebygga skador extra viktigt nu. Jag hoppas att jag ska klara av att få till mer regelbundna pass av ovan nämnda detta år, och detta år är även min man mer träningsmotiverad än förut, så med hans hjälp hoppas jag kunna klara av regelbundenheten mycket bättre i år och därmed klara av att nå mitt mål 4,00.00 på Lidingöloppet!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards