Alla inlägg under mars 2017

Av Lina - 27 mars 2017 12:45

.. på väggen där..

Så länge jag kan minnas har jag velat gå ner i vikt för att jag inte tyckt om det jag sett i spegeln. Ja, och i många år BEHÖVDE jag gå ner i vikt också med mina ett tag närmare 79 kg till mina korta 157 cm..    Men även efter min bukplastik kände jag länge att jag ville gå ner i vikt för att jag fortfarande inte tyckte om det jag såg i spegeln. Jag tyckte klart bättre om det än innan operationen, men jag var fortfarande inte nöjd med hur magen såg ut. (dem första veckorna när jag använde gördeln ääälskade jag min nya mage. Men det var ju för att gördeln både hjälpte till att hålla vätskan borta och samtidigt gav mig en mycket bättre hållning - och därmed fick jag den platta o fina magen jag alltid önskat mig) Att jag gick upp i vikt i stället för ner, efter operationen gjorde ju inte saken bättre..   



Nu har det gått (snart) 17 månader sedan bukplastiken, och äntligen har magen så smått börjat få den formen jag vill ha. Om det är som jag "blir lurad av hjärnan" för att min byst ju numera är större än innan, eller om det faktiskt tar så lång tid efter en bukplastik innan magen får "sin rätta form", det vet jag inte. Kanske en blandning? Kanske har jag bara helt enkelt äntligen accepterat att min mage förmodligen aldrig blir så platt som jag vill att den ska vara?  Enligt vågen väger jag just nu runt 7 kg mer än jag gjorde efter bukplastiken och 5 kg mer än jag gjorde efter bröstoperationen (vägde runt 58 kg vid bukplastiken o 60 vid bröst). Tänker jag efter tror jag faktiskt att det är en blandning av allt ovan nämnda. Jag tycker nämligen fortfarande inte att magen ser ut alls som jag vill att den ska se ut, men jag bryr mig inte om det lika mycket längre. Jag tror att jag på något vis accepterat att jag förmodligen aldrig kommer bli helt nöjd, och går efter det. Och jag tycker faktiskt numera om det jag ser i spegeln större delen av tiden, och bryr mig inte lika mycket om siffrorna på vågen.



Jag erkänner att jag fortfarande vill och försöker gå ner i vikt, vill väga närmare 60 kg än jag gör nu. Men hur lång tid det tar spelar ingen roll. Det som är viktigast för mig just nu är att jag vill bli och känna mig lika stark och smidig igen som jag faktiskt gjorde när jag vägde mellan 57-60 kg. Men sedan kan det ju hända att jag kommer kunna bli lika stark och smidig igen som förut UTAN att gå ner dem där kilona. Och isf är det ju hur bra som helst! Därför är som sagt inte dem där siffrorna lika viktiga längre, och jag väger mig inte alls lika ofta som förut. Jag tycker om det jag ser i spegeln (för det mesta   ) - nu ska jag bara bli lika stark och smidig igen!



Har äntligen så smått börjat komma igång med mer regelbunden träning igen. Nu hoppas jag bara att jag ska kunna fortsätta "hålla detta uppe". Lyckas jag med detta är jag snart lika stark och smidig igen som förut!   

Kan tyvärr fortfarande inte springa pga foten, men sist jag var på gymmet tränade jag bla på en crosstrainer, och även om detta inte är riktigt samma sak som löpning så är det bra nära och ett bra sätt att hålla uppe konditionen.

I torsdags var jag (som sagt) på gymmet, där jag först stod på crosstrainern i ca 20 min och fick ihop 3 km, sedan avslutade jag med 40 min styrka på maskinerna. I lördags var jag ute och cyklade med maken, fick ihop 33 km på  1h43min. Helt ok tempo mao, särkilt med tanke på alla backar och bitvis starka vindar. Ikväll är ännu ett besök på gymmet planerat, där jag tänkt försöka stå på crosstrainern i 30 min, och sedan avsluta med ca 40 min styrketräning. Torsdag besök på gymmet igen, denna gången endast crosstrainer - i 60 min om jag orkar så länge.      Lördag ut och cykla ett par mil.



Känns verkligen SÅ skönt att äntligen efter alla dessa år ha börjat acceptera och gilla det jag ser i spegeln, och känns SÅ skönt att äntligen ha börjat få tillbaka energin och motivationen till att träna lite mer regelbundet igen. Beach 2017  - here I come!   

Av Lina - 16 mars 2017 09:10

Lite så känner jag just nu; "man vet inte vad man har förens man förlorat det". Som dem flesta vet vid detta laget gjorde jag en operation i slutet av september förra året (fortfarande något av det bästa jag gjort för mig själv     ). Efter operationen tog det ett tag innan jag kom igång ordentligt med löpningen igen. Dem första veckorna varken kunde eller fick jag springa (eller träna öht), och när jag väl fick börja springa igen gick det trögt dem första veckorna. Kondition (och motivation känns det som..) är verkligen en färskvara! Men i januari var konditionen äntligen något så när som den var innan igen, och jag kände mig i bra form igen. Med en bra kondition, ny motivation, och ett maraton bokat, ökade jag mängden träning hela januari. Det kändes ju äntligen SÅ bra igen, och med ett maraton framför mig MÅSTE jag ju utöka träningen om jag inte vill behöva krypa i mål.. haha    Hela januari gick som på räls, och i slutet av januari sprang jag ett ganska tufft intervallpass. Tyckte dock att jag värmde upp bra. Sprang ca 3 km i ganska lugnt tempo innan jag påbörjade intervallerna. Iaf så efter det passet har jag haft ont i min högra fot. Det gör inte ont under träning (inte så att det stör eller påverkar träningen iaf - har känt av en SVAG värk korta stunder under träningen vid ett par tillfällen. Men det har bara varit typ "där värkte det till. Sen försvann det igen"), utan gör ont först efteråt. Har ont på ovansidan foten från en liten bit upp mot smalbenet och ner mot o i tårna. Har haft ont i foten i drygt 8 veckor nu. Har sedan jag fick ont i foten sprungit tre, i min värld, korta pass. Två på strax över 3 km och ett på strax över 2 km. Dem två första passen sprang jag ca 1 v efter att jag fick ont i foten, sedan hade jag total löpvila i ca 4v innan jag sedan tog 2 km passet.



Var hos en sjukgymnast första veckan i mars, och hon trodde att det bara var en överbelastning och gav mig lite "sträck övningar" och balans övningar. Har väl inte blivet mycket bättre sedan dess. Har visserligen inte gjort övningarna varje dag som jag kanske skulle göra egentligen, men anledningen till att jag inte gjort det varje dag är för att det har inte känts bra att göra övningarna de dagar jag haft ont i foten nästan hela dagen. Ja och sedan får jag väl erkänna att det även är för att jag är SÅ dålig på att göra någon form av hemmaträning..  hehe  Men jag har ändå gjort övningarna runt tre till fyra gånger i veckan.



Jag har väldigt dåligt tålamod, och med lite frustration efter att ha haft problem med foten så länge, och stress över kommande lopp på det, vill jag att övningarna från sjukgymnasten skulle göra foten frisk mycket fortare.. Så bara runt en vecka efter att jag varit hos sjukgymnasten ringde jag och bokade, efter tips från en av löpgrupperna jag är med i, tid till en kiropraktor. Ska dit i em. och jag hoppas verkligen att han ska kunna göra under för min fot! Foten har dock känts NÄSTAN helt bra nu dem 2-3 sista dagarna. Har haft ont, men inte alls i samma styrka som innan, och inte mycket alls i tårna eller vid smalbenet, utan i princip bara på själva ovansidan foten. Så självklart hoppas jag att detta betyder att foten äntligen är på väg att bli frisk, och att kiropraktorn inte ska behöva göra så mycket.



Nu är våren på väg och jag hoppas verkligen att jag ska kunna springa hela våren! Men jag ska verkligen börja lugnt och försiktigt så fort kiropraktorn säger att det är ok att börja springa igen. Har iofs redan fått ett OK från sjukgymnasten så länge jag inte springer några 5 km+ rundor, men det känns bättre att börja springa igen om jag får ett OK från kiropraktorn också. 2 km passet var knappt en vecka efter att jag hade varit hos sjukgymnasten, men har inte sprungit mer sedan dess för att jag har fortsatt haft rätt mycket problem med foten efter det passet.

Men nu har jag som sagt inte haft mycket ont alls i foten dem 2-3 sista dagarna, så hoppas hoppas!! Fot jäkel bli frisk nu!!!



Drygt 7 v till Vårruset, 8 till Lundaloppet och drygt 9 v till Göteborgsvarvet.. Fotjäkel, jag har inte tid att ha löpstopp mycket längre till..   

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards