Direktlänk till inlägg 8 juni 2019

Första veckan på nya jobbet

Av Lina - 8 juni 2019 16:45

Första veckan på nya jobbet är så gjord och ännu så länge känns det bra.    Mina nya kollegor kändes lite avvaktande och svåra att få kontakt med dem första dagarna, men det blir bättre och bättre. Hon jag gått bredvid trodde det berodde på att det kommit rätt mycket ny personal den sista tiden så folk vet inte vem som bara är vikarie och vem som blivet anställd, hur länge dem ska stanna osv.

Men det märks även att där är väldigt många olika sorters personligheter där. Vissa är väldigt högljudda, andra sitter i en hörna för sig själv, vissa verkar ha en väldigt tuff attityd, andra lite mildare attityd osv. Men, så är det väl iofs egentligen överallt. Bara det att man lägger märke till det på ett helt annat sätt när man kommer från en arbetsplats där man jobbat i över 9 år till en helt ny arbetsplats. 

 

 

Norrestad, som min arbetsplats heter har områdena Silvergården, Koppargården, Segergatan och Sandvången. Som jag förstått det tillhör även gruppen "landet" Norrestad och dem är ute vid Borstahusen bla.

Jag är på Sandvången. Ett ganska stort och lite smårörigt, men vackert villaområde kan man säga.    Har gått bredvid 5 dagar och det är först nu idag jag börjat känna att jag nog ska kunna lära mig hitta där..    Har jag bara koll på vart Hälsingborgsvägen, Ringvägen och Midhemsvägen är någonstans, dem stora vägarna som går runt området och som är dem olika adresserna till brukarna, så vet jag åt vilket håll jag ska cykla åtminstone. Men det lär nog ta ett tag innan jag hittar dem olika husen. Lär snurra rundor en hel del dem första dagarna på egen hand.. haha     Sådan tur är har dem en bra gps i mobilen så lär få andvända den en del i början misstänker jag. 

 

 

Pga sjukdomar och att dem haft mycket att göra har jag tyvärr inte fått mitt schema ännu. Vi skulle ha tittat på det denna veckan då det blivet ett missförstånd med vilken helg jag och förra enhetschefen kommit överens om att jag skulle jobba, så därför skulle vi göra om lite i mitt schema fram tills dess att dem ska göra nya scheman inom kort. Men har fått schema för hur jag ska jobba nästa vecka iaf, och sedan skulle vi ses i början på nästa vecka så jag kan få mitt schema. Nästa vecka jobbar jag iaf bara dagtid vilken jag tycker är skönt. Bad ju om att få så lite kvällsturer som möjligt. En mindre positiv sak med schemat som jag fick reda på igår av en kollega är att dem visst har delade turer. Trodde inte det fanns kvar längre men där hade jag visst fel. Men kollegan jag fick reda på det av sa att dem flesta har det, men inte alla, och han hade bara en delad tur på 4 v. Så jag hoppas och håller tummarna för att jag är en av dem som slipper delad tur eller att jag åtminstone bara får en på 4 v som han.   

 

 

Deras mobilsystem är rätt annorlunda än det dem har i Lund. I Lund har dem bara en app där man både har sitt "schema" över vilka brukare man ska gå till under dagen och vad man ska göra hos dem, samt att man kan öppna o låsa deras dörr, och skriva dokumentation. Vill man skriva en bevakning måste man dock göra detta på en dator. På det viset är det systemet dem använder bättre. (att man bara behöver en app)

I Landskrona har man två olika appar. En där schemat med brukarna o vad man ska göra där ligger, samt att man kan skriva både dokumentation, bevakning (eller "stafettpinne" som dem kallar det) och meddelande till varandra. Men sedan för att öppna och låsa deras dörr måste man stänga ner den appen och öppna en annan och för att komma in i den appen måste man skriva in en personlig kod som inte är helt jättelätt att lära sig, varje gång. Och i Lund hade brukarna en pärm hos sig där man skulle skriva sin signatur på allt man gjort hos dem, detta gör man i mobilen här i Landskrona. Så det blir lite mer "pillande med mobilen" i Landskrona, men å andra sidan lite mindre pappersarbete och det är ju aldrig negativt. Både för miljöns skull och att man varje månad slipper ta in och ut en massa nya SOL-papper som dem kallas. Både positivt och negativt mellan de olika systemen i Lund o Landskrona helt enkelt. Men nog ändå mest positivt i Landskrona när man väl lärt sig det. 

 

Något som också är väldigt positivt här i Landskrona är att vi slipper åka ut på larm!    I Lund hade man sitt eget schema att följa, men utöver detta fick man vara beredd på att "tränga in" fler besök om någon larmat för att dem tex. trillat eller vad dem nu larmat för. Här i Landskrona har dem en larmgrupp som tar alla larmen. Riktigt skönt!   

 

 

Ja kortfattat kan man väl säga att precis som allt annat har min nya arbetsplats både positiva och negativa aspekter, men det mesta känns positivt och jag tror jag kommer att trivas riktigt bra!

Nästa vecka börjar allvaret kan man säga. Då ska jag börja jobba själv efter mitt eget schema. Nervöst och skönt på samma gång kan man säga. Nervöst då jag ännu inte hittar på området så bra, men skönt att kunna jobba i min egen takt och på mitt eget sätt. Det har fungerat jättebra att gå bredvid också och dem jag gått bredvid har varit jättesnälla och trevliga och gett mig mkt beröm att jag tar egna initiativ och att det märks att jag inte är "grön", men det är ändå alltid skönast att jobba själv på sitt eget vis och i sin egen takt. Trodde aldrig att jag skulle känna så här då jag ju dem första åren i mitt yrke som undersköterska jobbade inne på boenden, men sedan jag började jobba i hemtjänsten för drygt 9,5 år sedan vill jag inte tillbaka till boenden igen..   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 10 januari 2021 16:18

Jag har inte bloggat så mycket de senaste åren då jag mer eller mindre använder min Instagram/Fb som blogg med mina dagliga 1-4 inlägg (ibland fler, jag vet   ) med ibland bara en kort text och ibland ett helt inlägg. Men jag brukar försöka uppdatera...

Av Lina - 9 juni 2020 18:57


           Det har jag aldrig provat tidigare så det klarar jag helt säkert! /Pippi Långstrump     Har sedan vi började springa lite längre distanser som halv och helmaror alltid sagt att det vore kul att klara av att springa ett ultramara...

Av Lina - 8 juni 2020 12:35

Att världen är upp och ner just nu går inte att undgå någon. Att man varje morgon, särskilt jag som jobbar med äldre människor från 75 år och uppåt, måste ställa sig frågan "är jag tillräckligt frisk idag?" "Kan jag gå till jobb och kan jag skicka ba...

Av Lina - 19 januari 2020 11:27

Som vanligt en mindre evighet sedan jag uppdaterade min blogg. Man kan säga att jag mer eller mindre använder Instagram (och Facebook) som en daglig blogg nu för tiden, då jag där ofta skriver ett långt/lite längre inlägg om dagen, hur dagen varit. D...

Av Lina - 19 augusti 2019 18:47


    För er som endast vill läsa själva "racerapporten" kan bläddra ner en bit till den mörkblåa texten     Vi lyckades båda få ledigt på torsdagen och kunde därmed åka upp till Dalarna redan på tidig torsdag morgon. Planen från början va...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards