Alla inlägg under augusti 2018

Av Lina - 18 augusti 2018 13:46

Tre veckors semester börjar lida mot sitt slut. På måndag börjar allvaret igen. Som vanligt med blandade känslor. Har haft en underbar semester och hade inte haft något emot en vecka till, men samtidigt ska det bli skönt och behövligt att komma in i lite mer normala rutiner igen. Tror min kropp och min hjärna behöver det.. 

 

Dem senaste dagarna har jag känt mig väldigt trött i huvudet och jag har märkt att jag blivet sämre i handlederna den sista veckan. Sedan krampanfallen och sedan jag börjat med epilepsimedicinen har jag märkt att jag känner mig svagare och blir lätt trött i handlederna. Och nu dem 3-4 sista dagarna när jag känt mig tröttare i huvudet har jag märkt att jag i samband med detta även blivet sämre i handlederna. Trött och skakig. Tänkte försöka få tag på neurologen på månd angående detta. Tänkte då även passa på att fråga när jag skulle komma och göra det där sömn-EEG't. 

 

Att jag känt mig trött och blivet sämre i handlederna den sista veckan tror jag har en del med livsstilen vi haft nu under dessa tre veckors semester att göra. Jag har varit duktig och fortsatt träna regelbundet, har sprungit var annan-var tredje dag under hela semestern. Och detta har fungerat väldigt bra. Jag har känt mig stark och snabb i kroppen och ganska pigg även i "knoppen". När jag är ute och springer och 1-2 timmar efter löppasset är i princip enda gången jag känner mig som mig själv, som jag känner mig pigg och stark. Jag mår bra av det helt enkelt. Därför blev jag lite ledsen när jag för en vecka sedan fick kommentaren "jag är säker på att det är all din träning som gjort att du fått epilepsi". Skulle det som får mig att må bra och känna mig stark vara det som gjort mig "sjuk"? Vet dock att det inte är så. Både läkare och svenska epilepsiförbundet säger att tvärtom är träning BRA när man har epilespi. Det hjälper till att motverka epilepsin. Så jag vet ju att det inte är löpningen som gett mig epilespi. Hög stress kan ge epilepsi, men jag är mer stressad när jag inte får träna än när jag tränar. Löpningen är det som får mig att bli av med all stress och dumma tankar. Löpningen är min terapi. Så nästa gång du funderar på att säga något negativt om min löpning. Även om du menar väl. Och tro inte annat, jag är glad och tacksam över att du/ni bryr er om mig, jag vill inte att ni ska sluta med det. Men tänk gärna efter en gång till och ta reda på fakta innan du öppnar munnen. Tack <3 

 

Jag själv tror att det som gett mig epilepsi är det ganska hårda slaget jag fick mot huvudet när jag pga magsjuka svimmade och slog i huvudet i vårt hårda golv, för några månader sedan.

 

 

Kom lite på villospår där märkte jag, men kände att jag behövde få det ur mig.

 

 

Livsstilen under semestern. Träningen är nog det enda som varit en sund livsföring under dessa veckorna. Kosten har INTE varit sund och jag vill knappt veta vad vågen visar just nu.. haha :-p Framför allt den 1,5 veckan vi var iväg med husbilen var kosten INTE bra.. Det åts chips, ostbågar, choklad, bullar med Nutella och brieost i princip varje dag. Och utöver detta blev det även en hel del öl och vin. Inget jag ångrar då jag känner att när vi är iväg med husbilen är enda gången jag släpper all kontroll över kosten och äter och dricker vad o hur mycket jag vill. När vi har semester på hemmaplan släpper jag också kontrollen rätt mycket, men inte helt och hållet som jag gör när vi är iväg med husbilen. Och detta är ett aktivt val jag gjort. Så därför är det inget jag ångrar, jag står mitt kast efteråt sas. Men det gör ju inte att denna livsstil är bra eller hälsosam. Det vet jag att den inte är. 

 

 

Så att jag är så trött och känner mig "småtjock" (även om jag vet att jag inte är det, men jag KÄNNER mig så) nu är inte så konstigt. Så jag vet ju anledningen. Epilepsi och ganska stark medicin i samband med en väldigt osund livsstil är ingen bra kombination. Jag vet detta. Men jag har ändå valt att släppa kontrollen helt under semestern. Det är ett val jag gör varje semester. För att jag känner att jag behöver och vill kunna göra detta då jag faktiskt fokuserar på och är ganska duktig på att ha en bra och sund livsstil övriga veckor och månader på året. Jag beundrar och är glad för deras skull som både vill och klarar av att leva en sund livsstil hela året även under semestern. Det är ju ett val dem gjort får jag anta, och beundrar dem att dem klarar av det, för att många av dem (men kanske inte alla, det förstår jag) har ju den där drömkroppen jag gärna skulle vilja ha. En kropp med snygga muskler och fin hy. Jag drömmer om en riktigt snygg kropp med snygga muskler och fin hy och allt det där. Men samtidigt har jag också insett att jag har varken den orken eller motivationen till att lägga ner all den tiden som krävs, för att få den där drömkroppen. Jag är inte villig att avstå allt det man behöver avstå för att få den absoluta drömkroppen. Och, det är bara att inse, jag blir inte yngre i heller. Jag börjar sakta men säkert närma mig 40 års strecket.. hehe :-p Så nej, jag nöjer mig med att känna mig stark och fin under MINA omständigheter och det liv JAG väljer att leva.

 

På måndag börjar jag jobba igen och då börjar jag även jobba med kosten igen!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards