Alla inlägg under juni 2016

Av Lina - 16 juni 2016 11:03

På operationsdagen vägde jag runt 58-59 kg. Minns inte exakt. Men strax över 58 kg iaf. Sen operationen har jag pendlat mellan 59,3-60,3 kg. Har inte legat under 59 kg på lite mer än 7 månader mao. Detta har så klart känts frustrerande, men samtidigt vet jag ju att det är ganska normalt efter en så stor operation. För visst, jag har blivet av med ett halv kilo ren hud, så då skulle man kunna tro att vågen skulle visa på ett halvt kilo minus. Men, en så stor operation gör ju att man samlar på sig väldigt mycket vätska. Och, jag var ju svullen större delen av dagarna ganska lång tid efter operationen. Jag är fortfarande svullen. Men inte alls lika mycket.



Men nu äntligen, dem 3-4 sista veckorna har det ÄNTLIGEN börjat röra sig mot det hållet jag vill. Vågen har inte visat på över 59 kg på tre veckor nu. Tror det var två veckor sedan som den äntligen visade under 59 kg och sedan dess har jag lyckats hålla mig under 59 kg. Denna veckan hade jag inte förväntat mig något minus där emot. Hade förväntat mig att vågen antingen skulle hamna på samma siffra som förra veckan (58,6), eller kanske tom. att jag skulle få något litet plus. Har inte varit helt frisk på över en vecka nu. Hela förra veckan kände jag mig väldigt trött och nästan orkeslös, och hade huvudvärk och kände mig frusen till o från. Klarade dock ändå av att springa ett löppass på min snabbaste tid på väldigt länge, och jag klarade av ett ordentligt Box & kick pass. Men mellan dessa två träningspass var jag väldigt stillasittande och var som sagt inte alls i form.



I lördags började jag få känningar i halsen. Inte ont i dess bemärkelse, men något kändes inte som det skulle i halsen, som en svag värk som kommer o går kan man väl säga. I måndags hade värken i halsen blivet något lite värre, och jag var trött o småfrusen. Klarade ändå av att jobba. Hade sådan tur är en kort dag; jobbade bara till kl.12:00 När jag vaknade i tisdags (på min lediga dag) kände jag mig RIKTIGT hänging, halsen hade blivet värre, hostan hade blivet värre och jag hade nästan ingen röst. Tog mig ändå till sonens avslutning i kyrkan (som för övrigt var väldigt trevlig o fin. Dem sjöng några låtar o var riktigt duktiga!), men sedan kraschlandade jag i soffan så fort vi kom hem och har legat där sedan dess.. Ringde redan i tisdags förmiddag och sjukanmälde mig till jobb, för att jag insåg ju att i detta tillstånd skulle jag inte klara av att jobba och ju tidigare jag ringer ju lättare har dem på jobb att få in personal för mig. Låg i soffan hela dagen igår, i princip enda gången jag var uppe och rörde på mig var när jag hämtade barnen på skolan. Har legat i soffan hela förmiddagen idag också, sitter i soffan i skrivande stund också. Känner väl mig något piggare idag, men har fortfarande ont i halsen, trött och inte mycket till röst (även om den också är lite bättre idag). Så kommer stanna hemma imorgon också. Bättre att stanna hemma en dag extra och bli riktigt frisk, än att chansa och ta mig till jobb.



Känns som att detta blev lite av ett sidospår till inlägget, men vad jag vill komma fram till är att jag helt enkelt varit väldigt inaktiv hela denna veckan, ja, sen i torsdags egentligen. Och är man sjuk samlar man ofta på sig vätska, och jag har ätit en del (nåja, 2 st) glass och inte helt 100 bra kost denna veckan. Dock inga stora mängder, iofs. Så döm om min förvåning när vågen i morse faktiskt visade MINUS 0,3 kg! Vågen står alltså nu på 58,3 kg! ÄNTLIGEN börjar vågen gå mot det hållet jag vill i lite raskare takt! Visst, jag får inga monstersiffror, har väl dem sista 3 v gått ner 0,2-0,5 kg i veckan. Men med tanke på att jag ju egentligen redan är normalviktig är det väl ganska normalt att man inte gör större siffror på vågen än så, och förut har jag ju varit fast på 59,3-60,3 kg, så även om jag inte gör några monstersiffror så rör det ändå äntligen på sig på rätt håll varje vecka (hittills, sen det började röra på sig för 3-4 v sen). Målet är 56-57 kg, men även att bli starkare och snabbare i kroppen.



Något jag som avslutning på detta inlägg känner att jag skulle vilja skriva av mig om är en kommentar man får ibland nu när man är normalviktig men ändå har ett viktmål man vill nå, som man aldrig fick när man själv hade en del extrakilon. Inga namn nämnda då jag fått denna kommentar från mer än en person, och jag menar absolut inget illa med det jag vill säga. Kommentaren "man kan må bra och vara lycklig även som rund". Denna kommentar fick jag i princip aldrig när jag var överviktig. Hade jag fått den kommentaren som överviktig hade jag tagit det som att personen som sa det hade försökt få mig att inse att jag är bra som jag är även om jag är överviktig. Vilket jag ju vet att jag var, även om jag själv inte trivdes med det.
Men när jag får denna kommentar nu när man lyckats bli av med alla överviktskilon men ändå har några få kilon man vill bli av med, känns det mer som att personen som säger det känner sig lite kränkt över att jag "stoltserar" över min viktresa (för att JA, jag är väldigt stolt över min viktresa, vilket jag faktiskt tycker att jag har rätt till att vara), som att jag på något vis skulle vara taskig mot alla som är överviktiga, som att jag när jag visar hur stolt jag är över min viktresa försöker tala om för alla som är överviktiga att "jag är bättre än dem och att om man är överviktig kan man absolut inte må bra och vara lycklig".



Så är det ABSOLUT INTE!!!!! Jag har A-L-D-R-I-G sagt att man inte kan må bra och vara lycklig när man "är rund".

J-A-G mådde inte bra, JAG mådde dåligt varje gång jag tittade mig själv i spegeln, JAG tyckte inte att några kläder satt bra på mig. Att JAG inte mådde bra eller trivdes i min kropp betyder verkligen inte att jag tror att alla andra som är överviktiga känner likadant?? SJÄLVKLART kan man må bra och vara lycklig även som överviktig. Bara det att JAG var inte det. Jag var lycklig på många sätt och vis, men inte i min egen kropp, inte av det jag såg i spegeln. Det jag skriver o lägger upp i min blogg, på min Fb sida och på Instagram är vad JAG mår bra av och är stolt över. Jag lägger även upp det för att, som jag sagt flera gånger, jag hoppas på att kunna inspirera dem som är överviktiga OCH INTE MÅR BRA AV DET OCH VILL BLI AV MED SINA ÖVERVIKTSKILON!! Är du överviktig och mår bra av det och trivs som det? JÄTTEBRA!! Jag är genuint glad för din skull för att du klarar av något JAG inte klarade av när jag var överviktig. Du klarar av att titta i spegeln och känna dig glad och nöjd över det du ser, trots att du vet med dig själv att du egentligen har några kilon för mycket. Du klarar av att känna "so what att jag har några överskottskilon, jag mår ju bra o är lycklig". Detta klarade inte jag av. Därför började JAG min viktresa, därför är JAG glad o stolt över att jag klarade av det. Och jag vet även att där är många som är överviktiga och inte trivs med det, som inte mår bra av det, men precis som jag själv i MÅNGA år, varken hade rätt ork eller motivation till att klara av att ta tag i det. Det är dessa personer jag försöker nå fram till! Inte till dem som redan är normalviktiga, inte till dem som är överviktiga och trivs bra med det. Ni är ju redan där ni vill vara. VAR STOLT över det! För att det är jag nu. Nu när jag är där jag vill vara. Men, att man är där man vill vara behöver inte betyda att man är helt 100 nöjd, det behöver inte betyda att man inte längre har några mål att sträva efter. Jag är, jämfört med för några år sedan, där jag läääänge drömt om att vara. Men jag har fortfarande en bild i huvudet hur jag vill se ut nu när jag faktiskt har verktygen till att nå dit. Och där är jag inte ännu, men jag ger fan inte upp!!!!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards