Alla inlägg under april 2019

Av Lina - 12 april 2019 15:42

Efter nio år i Lunds kommun på Hemvården väster har jag nu valt att säga upp mig.. Eller, det var ca 1,5 v sedan jag sa upp mig, men då det varit lite pappersstrul är det först idag jag valde att säga upp mig officiellt sas, dvs lämnat in papperna till min chef om uppsägning. 

 

 

För ca 3-4 veckor sedan fick vi beskedet att min grupp skulle flytta till ett område som heter Södertull, pga att vår hemvårdsgrupp är för stor. Vi har blivet lite förvarnade om att det skulle ske en förändring/omfördelning redan för ett par/några månader sedan, men det var först nu vi fick reda på exakt vad denna omfördelning skulle innebära. Omfördelningen innebär alltså att vi inte längre kommer tillhöra hemvården väster, utan att vi i stället kommer tillhöra Södertull. Det innebär även att vi kommer bli tvingade att byta lokal, chef, samordnare, få nya kollegor och nytt schema. 

 

 

Ny chef skulle vi få oavsett fick vi reda på på detta möte då hon sagt upp sig då hon fått ett annat jobb. Nya kollegor har jag inget emot att få, det är bara trevligt. Det jag blev ledsen  över är att jag blir av med de kollegor jag pratar och umgås med och som jag känt i nio år. Utan att ha valt det själv. Visst, jag får ha kvar de kollegorna som är i min grupp, men tyvärr pratar och umgås jag i princip inte alls med mer än en av dem. Alla andra jag umgås o pratar med är alltså i dem andra grupperna, som kommer stanna kvar/fortsätta tillhöra Väster.   

Ny lokal kan vara trevligt, men där den ligger tillkommer praktiska problem som vart man ska parkera bilen utan att bli halvt fattig och ha en bra bit till lokalen..   

 

 

Det mesta ovan hade säkert blivet bra med tiden när man vant sig och de gamla kollegorna hade jag ju fått, och kommer fortsätta, försöka hålla kontakten med varandra ändå. Men det var ändå detta som fick mig att söka nytt jobb. Jag har egentligen velat ha jobb närmare hemmet länge, men då jag trivs så bra med mina kollegor, kan alla rutiner där, är trygg och bekväm där helt enkelt, har jag ändå inte sökt jobb närmare hemmet tidigare. Har hållit ett halv öga öppet lite då och då men inte mer än så. 

Men nu kände jag att ska jag ändå "förlora" alla mina kollegor, flytta till ny lokal, som dessutom innebär praktiska problem, få ny chef och nytt schema, är det kanske dags att ta det där steget och på allvar söka jobb närmare hemmet? Pratade med en mamma till min dotters ena klasskamrat som jag visste jobbade inom äldrevården i Landskrona, och frågade henne om hon visste om det fanns någon ledig tjänst inom hemvården där hon jobbade. Det visste hon inte, men hon skickade mig en länk med telefonnummer och mailadresser till alla enhetschefer i de olika hemvårdsgrupperna i Landskrona. 

Så jag skickade ut ett "intressemail" där jag beskrev mig själv, vart jag jobbar och att jag söker jobb närmare hemmet, och om dem kanske har en tillsvidareanställning att erbjuda mig, till alla enhetscheferna. 

 

Tror inte det tog en timme ens, innan jag fick svar tillbaka från Johanna, min framtida/nya chef, att hon var väldigt intresserad av att träffa mig och att dem behövde folk. En vecka senare var jag på arbetsintervju hos henne som jag tyckte kändes väldigt bra. Och det tyckte tydligen hon också, för att en vecka senare får jag besked att jag får jobb hos dem! Wohoo!!   

Ville ha 100% men då hon hade några långtidssjukskrivningar hon var tvungen att ordna upp först kunde hon inledningsvis "bara" erbjuda mig 90%, men så fort hon löst långtidssjukskrivningarna, kunde hon höja till 100%. Med detta nya jobbet får jag ca 2200 kr högre månadslön, högre tjänstgöringsgrad (jobbar för nuvarande 85%) och mindre bränslekostnader. En hel del mer klirr i kassan mao. Tackar!     

 

 

Börjar jobba där den 3/6. Hon lovade att jag kunde få semester v.26-29 som jag skulle ha haft om jag jobbat kvar i Lund, så jag kommer bara jobba i 3 v innan jag sedan går på 4 v semester. Men det känns bra. Det är ju mycket att ta in och lära sig när man börjar på ett nytt ställe, särskilt nu när jag dessutom även kommer börja jobba kväll igen, så det känns toppen att gå in och jobba 3 v och lära sig de nya rutinerna, kollegorna och brukarna hyfsat bra, och sedan få lite semester för att smälta och ta in allt det nya, och sedan börja på allvar sas. efter semestern. 

Hade egentligen hoppats på att slippa jobba kväll, men hade väl inte direkt förväntat mig det, då det tyvärr inte är så vanligt med "renodlade" dags och kvällstjänster inom vården. Men, Johanna sa att dem inte jobbar mer än 3-4 kvällar på 4 v, och jag lämnade in önskemål om att jobba så lite kväll som möjligt. Så förhoppningsvis/troligtvis får jag inte MER än 4 kvällar på 4 v åtminstone, och det känns helt ok. Och, dem jobbar "bara" till kl.22:00 i Landskrona. I Lund jobbar man till 23:00. Dessutom kommer jag ju ha närmare hemmet nu, så när jag slutar kl.22:00 är jag hemma senast 22:20 och det känns ändå helt ok. När det då dessutom inte är så ofta. Och, lite extra OB gör ju inte ont i plånboken i heller..   

 

 

Att det skulle gå så här fort att få nytt jobb trodde jag inte. Tänkte att jag kommer säkert få söka många jobb innan jag får något nytt. Men tydligen så sökte jag jobb i precis rätt tid när dem behövde mycket folk i hemvården i Landskrona. Så kanske var det meningen att detta skulle hända precis nu? 

 

 

Har självklart blandade känslor efter att ha jobbat i Lund i så många år. Lite "man vet vad man har men inte vad man får" känslor. Fast å andra sidan hade det ju blivet det även om jag blivet kvar i Lund i o med omfördelningen och flytten. Och efter 9 år kan det nog vara bra att flytta på sig sas. få lite ny energi och arbetsglädje. Och, äntligen får jag närmare till jobb! Extra klirr i kassan på detta skadar ju definitivt inte i heller..   

 

 

PS. Får inte köra bil ännu på 2,5 månad, men på tisd ska vi åka och kika på en ny bil till mig! En Nissan Juke, årsmodell 2018, svart. Har älskat den bilen länge, men förut tyckte vi att den var lite för liten. Men nu känner vi att det räcker med en "stor" bil (Fredriks). Var och provsatt och provåkte en nu i veckan, och den är riktigt skön att sitta och åka i!    Fick tyvärr aldrig provkört den själv eftersom att jag ju inte får köra bil ännu, men enligt Fredrik är den skön och bra att köra också.      

 

Trevlig helg på er!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards