Alla inlägg under augusti 2014

Av Lina - 21 augusti 2014 12:44

 


I måndags började jag jobba igen efter 4 veckors härlig semester. En semester som om man ser till vikten varit ALLT för bra..    4 kg plus på 4 veckor.. Oups!       Men, jag ångrar inget. Det är bara sommarsemester en gång om året och då ska man NJUTA fullt ut tycker jag! Vikten och kosten kan man ta igen efter semestern.    Vilket jag har gjort, och det känns SÅ bra!   



På tal om vikt är det lite roligt hur ens synsätt ändras. Förut tyckte jag att 60 kg var väldigt lite, kände att om jag lyckades komma ner till 60 kg skulle jag vara superlycklig! Jag tycker väl fortfarande att 60 kg är lite, beroende på hur lång man är så klart. Till min längd på 157 cm är 60 kg helt ok. Det är mer än jag vill väga, men det är helt ok. Jag räknas ju inte precis som tjock, knappt ens mullig om/när jag väger 60 kg.

Ändå kände jag när jag ställde mig på vågen i måndags och den visade 59,9 kg, att det INTE kändes bra. Jag kände absolut inte mig tjock, för att det vet jag att jag inte är. Men det kändes inte alls bra. Det är ju inte där "jag vill vara". Jag vill väga mellan 54-55 kg. Tom. 56 är helt ok men absolut inte mer. Och nu när jag faktiskt varit nere på dessa sifforna ganska många månader kändes det verkligen inte bra som sagt, när vågen visade på nästan 60 kg.  Dessutom började det märkas på vissa kläder. Ett par byxor som inte passade längre och ett par tröjor som satt tightare än dem gjorde innan. Så ja.. Även om 60 kg kanske inte är så mycket att gnälla över kändes det inte alls bra.

Men nu kör jag på med nya tuffa tag. Det mesta av de 4 kilona tror jag sådan tur är var vätska, för att när jag vägde mig igen två dagar senare visade vågen 58,5 kg, dvs 1,4 kg viktnedgång på två dagar.. Ska väga mig igen imorgon för att jag har tänkt ha fredagar som vägdag här hemma. Går ju och väger mig på Viktväktarna också, ungefär var 8-10 v för att behålla mitt Guldmedlemskap utan att behöva betala något, och det är på onsdagar o lördagar.



Anyway..

I måndags började jag med bättre kost igen, har skött kosten exemplariskt sedan i måndags om jag får säga det själv.    Träningen började jag ta tag i igen redan för 2,5 vecka sedan, dvs sedan vi kom hem från vår 2 veckors husvagns semester. Men i måndags tog jag det ytterligare ett steg framåt skulle man kunna säga, för att då påbörjade jag en 30 dagar lång magutmaning (se ovan). Gjorde bla 25 situps igår och det kändes kan jag säga.. haha    Idag är det vilodag, och imorgon ska jag (vi, Fredrik och några till har också hakat på) göra bla 30 situps.. Öj.. haha   

Dock blir det inte mycket till vilodag för mig; ikväll är det dags för Box & kick! SOM jag längtat! Var tvungen att ställa in det förra veckan för att jag stukade foten i onsdags förra veckan.   



Om mindre än 1,5 vecka, nästa lördag, ska jag och Fredrik springa vårt första lopp tillsammans. Det är ett lopp på 10 km i Landskrona där startavgiften går till forskning om för tidigt födda. Har inte kunnat träna så mycket på en vecka nu pga den stukade foten, men jag provade springa en kort runda i förrigår, och även om det kändes i foten när jag sprang kändes det ändå väldigt bra. Tänkte ge mig ut och springa en runda igen imorgon efter jobb för att se hur det känns. Jag slutar kl.14:00 och är då på dagis ca 14:30, men då äter dem mellis så fröknarna tyckte att jag inte skulle komma och hämta dem förens kl.15:00/15:05 de dagarna jag jobbar till 14:00. Så ist för att sitta i bilen och "glo" en halvtimme, eller som jag gjorde igår och i förrigår fördriva tiden en liten stund på Nova Lund, tänkte jag imorgon köra till dagis och parkera bilen där, och sedan springa en runda på 30 min.    Tar det lite försiktigt nu pga att jag stukade foten för bara en vecka sedan (8 dagar), men samtidigt måste jag ju bygga upp musklerna i foten igen om jag ska klara av att springa 1 mil om mindre än 1,5 v. Sedan i oktober är det dags för mitt och Fredriks andra lopp tillsammans och bådas vårt livs första HALVMARA på 2,1 MIL!!    Detta ser jag fram emot med skräckblandad förtjusning då jag aldrig sprungit så långt förut. Men, det är nästan 2 månader tills dess så har några veckor till att träna upp musklerna ordentligt. Har även satt som mål att jag ska väga så nära 54 kg som möjligt tills dess. För att det är inte bara viktigt att ha bra muskler när man ska springa så långt, det är även bra att väga så lite som möjligt (självklart utan att på något sätt vara underviktig) för att ju mindre man väger ju mindre har man ju att dra omkring på = lättare att springa.

Sedan nästa år är det dags för Toughest igen, och då har jag även lyckats få med mig Fredrik.        Ska även springa Vår ruset nästa år också, har ju en tid jag måste slå...    Jag och min kompis Erika som jag sprungit Vår ruset tillsammans med dem två sista åren satte en tid när vi sprang det nu i år, som vi ska klara av nästa år. Om jag inte minns helt fel bestämde jag att jag skulle klara springa det på 25 min nästa år. Sprang det på strax över 30 min har jag för mig, detta året. NU KÖR VI!!!

Av Lina - 1 augusti 2014 14:35

 


Har inte bloggat på en mindre evighet nu, men ingen har kommenterat det så antar att mina inlägg inte varit speciellt saknade? ;-)


Idag är det den 1 aug och om ca 2,5 vecka är det precis ett år sedan jag gick i mål på Viktväktarna. Men sedan gick jag ju ner ytterligare nästan 4 kg på ca två månader och vägde nästan 54 kg. En vikt jag trivdes bra med men som jag tyvärr inte lyckades hålla så länge. Men jag känner mig rätt nöjd ändå då man ändå kan säga att jag hållit mig hyfsat viktstabil sen jag gick i mål. Vikten har sedan den 17 aug förra året pendlat mellan 54,5-57,5 kg men ännu så länge sldrig upp till 58 eller mer, utan jag har lycksts hålla mig under 58 kg sedan jag gick i mål. Och, 58 kg var ju faktiskt målet jag satte på Viktväktarna.. 👍 


Men mitt mål är att jag SKA komma ner till 54 kg igen. Helst 54,0 och inte 54,5.  Har dock inte satt något datum på det målet sas, utan det får ta den tiden det tar, så länge jag håller mig under 58 kg.  


Nu är det dessutom semester, vilket innebär att jag valt att äveon ta "viktjakt semester". Så som sagt, det får ta den tiden det tar. Målet är dock att jag inte ska gå upp mer än absolut max 4kg nu under dessa 4 veckornas semster. Helst inte ens så mycket, men skulle det ske; so what; det är semester, det tar jag targ i direkt efter senestern.  På sönd är vår husvagns semester över för denna gången, då har vi varit en vecka i Karlskrona och en vecka på Öland. Har löparkläderna med mig, men ska erkänna att det inte blivet så mkt löpning dessa tcå veckor som jag egentligen hade planer på. Viljan har funnits där hels tiden, men inte orken och motivationen. Har varit för trött på morgnarna och kvällarna helt enkelt. Men en löptur på näatan 5 km blev det iaf när vi var i Karlskrona (och en hel del cykling). :-)  Idag blev det även min första barfotajoggning längs en strand :-) Det blev 4,5 km joggning som jag sedan avslutade med 20 armhävningar, 30 situps och 45 sek plankan.  Imorgon är planen att jag ska ge mig på en ca 8 km lång löp/joggingtur i bls skog. :-) 


Något jag är väldigt glad över är att Fredrik också fått upp intresset för löpning nu. Han är tom. snäppet duktigare än mig redan ska erkännas, både vad gäller tid och antal löptillfällen. Men vi tävlar inte sådan tur är. ;-p Och på tal om tävling överraskde han mig i morse genom att tala om att nu är även han anmäld till halvmaran i Gbg i okt. Så jag ska springa min första halvmara tillsammans med mannen i mitt liv.. I like!!! :-D 💕


Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards