Alla inlägg den 8 juli 2015

Av Lina - 8 juli 2015 11:24

Första delen av vår 4 veckors semester är avklarad; Italien.


Vårt första stopp på vägen till Italien var ett ställe som heter Tropical Islands, som ligger 6 mil söder om Berlin. Det var en stor hangar som dem gjort om till ett riktigt vatten paradis. Paradis inomhus kan man minst sagt kalla det! (www.tropical-islands.de) Svårt att beskriva stället, det måste nästan upplevas. Flera olika bassänger, sandstränder och vattenfall inomhus är väl en ganska bra men kortfattad beskrivning. Man kunde tom. åka luftballong där inne..    Helt klart värt ett besök!

Första dagen i Italien bjöd på ösregn och åska. Då kunde det bara bli bättre..    Resterande dagar bjöd på strålande solsken och mellan 26-36 grader.   



Egentligen gjorde vi inte så värst mycket. Någon enstaka dagsutflykt, men annars var vi mest på campingen och njöt av sol och bad dagarna i enda. En riktig solsemester skulle man kunna säga.   

Hade vi inte haft barnen, eller om barnen varit äldre hade vi förmodligen gjort rätt många fler dagsutflykter. Men med två trotsiga och bråkiga (med varandra) barn står inte dagsutflykter överst på listan då sådana utflykter inte precis är något dem är intresserade av. Den enda gången i princip som dem INTE bråkade och gnabbade med varandra var när vi badade.. Så det var en av anledningarna till att vi egentligen mest bara njöt av sol o bad, för att undvika bråk dagarna i enda.

Nu låter jag nästan lite bitter o besviken, men nej då.    Även om jag självklart gärna hade gjort lite mer dagsutflykter och upptäckt Italien lite mer, så när det är så varmt som vi hade det, är sola och bada högt på listan det med.    Och upptäcka Italien kan vi göra en annan gång när barnen är lite äldre. *ler*
Och barnen älskar verkligen att bada. Riktiga badmonster är dem båda två och definitivt inte rädda för vatten.   



Den första veckan var vi på en camping som ligger utanför Venedig som heter Marina Di Venezia. En stor och vacker camping med stort badland, restauranger och affärer, och med en stor sandstrand precis intill. Man behövde mao. inte lämna campingen på hela veckan om man inte ville; den hade allt man behövde.    Ska vi mot Venedig fler gånger står denna campingen helt klart högt på listan. Mycket nöjda över vårt besök där!



Tredje dagen där åkte vi över till Venedig. Besöket där gick väl inte riktigt som vi tänkt oss skulle man kunna säga. Eller ja, vi hade väl inte direkt planerat eller tänkt oss något där, men ja.. Venedig var helt enkelt inte riktigt så fint och mysigt som vi föreställt oss att det skulle vara, och Milo var dagen till ära både trött och grinig. +27 grader, bråkig och gnällig 6 åring.. Ja det tar en del på energin kan man säga. Om vi ska åka över till Venedig fler gånger blir det när det bara är jag och Fredrik så vi kan strosa omkring i lugn och ro utan stress från ointresserade och bråkiga barn.    Men för min del skulle det inte göra så mycket om vi inte kommer till Venedig fler gånger. Det är en ganska vacker gammal stad för all del, men jag blev inte speciellt imponerad. Då blev jag mer imponerad av Verona som vi besökte när vi var på den andra campingen. Tyvärr förstörde alla dessa gatuförsäljare som fanns i varenda hörn i hela Venedig, också mycket av upplevelsen.   



Vi var på Marina i ca en vecka och åkte därifrån med blandade känslor. Det var en riktigt härlig o fin camping med mycket fina badmöjligheter, och dem hade som sagt allt man behöver där. Vi hade det riktigt bra helt enkelt. Men samtidigt så iom att där inte är så många lite större städer i närheten att besöka, och vi inte lämnade campingen en enda gång mer än den dagen vi var i Venedig, så dem sista 2-3 dagarna kändes det som att det gick väldigt mycket på slentrian. Det var tom. så att jag dem två sista dagarna nästan var trött på att bada, även om svetten rann av en. Så ja, även om vi hade det bra där så kändes det att vi behövde åka vidare till nästa mål.



Nästa mål var till en camping som hette Piani Di Clodia som låg precis intill Gardasjön. Gardasjön var riktigt vacker, men vi kom fram till rätt fort att vi definitivt inte ville (vågade) bada där... Dels så var det en väldigt stenig botten, en botten man dessutom inte kunde se. Inget vidare klart vatten mao. Men största anledningen var att det simmade ormar i vattnet.. Detta upptäckte vi genom att jag först kände att det var något ganska stort som simmade mot mitt ena ben... En stund senare såg vi vad det var som hade simmat mot mitt ben.. En orm. Efter den upptäckten tog vi oss upp från vattnet rätt fort och gick till campingens pool område ist.   



Di Clodia var precis som Marina en stor och fin camping som också hade allt man behövde. Vi hade dessutom fått en helt perfekt plats med nära till både servicehus, underhållningen och affären.   



När vi var på Clodia gjorde vi tre dagsutflykter. Den första var till Verona. En riktigt mysig och vacker stad jag gärna besöker igen. Där åt jag pasta med musslor för första gången i mitt liv. Det var faktiskt RIKTIGT gott och jag kommer definitivt äta det fler gånger!     

Andra utflykten åkte vi på två vinprovningar. Den första var väl ingen av oss speciellt imponerad av. Det var en företagsägd gård, och egentligen inte vad man kunde kalla gård. Det var mer av en fabrik. Vinerna vi fick prova var goda men inte så att man blev hänförd direkt skulle man kunna säga. Där är nog rätt många turister som kommer dit och provar några vinsorter men sedan inte köper något, för att "försäljaren" var först ganska så ointresserad och näst in till otrevlig, och blev inte trevlig och intresserad förens hon förstod att vi faktiskt tänkte köpa lite vin också. *ler* Den andra gården vi åkte till var en familjeägd gård, ägdes av tre bröder. Det var en riktigt vacker gård där man såg den vackra utsikten och alla vindruvorna direkt man kom dit. Och vinerna vi fick prova där... OMG!! SÅÅ goda! Särskilt det ena Amarona vinet vi fick smaka. Det luktade varm choklad med en touch av vanilj. Den luktade himelskt mao och den smakade minst lika gott!    Dyr, men helt klart värt sitt pris!

Tredje utflykten va till orten närmast campingen; Lazice. Där besökte vi en stor borg som hade en egen liten stad inuti. Mycket vackert och helt klart värt sitt besök!



Träningen och kosten skulle man kunna säga las på hyllan när vi var i Italien. Vi fick båda till vars två löppass på dessa två veckorna, och kosten.. hehe.. Ja den behöver vi inte prata om..    Tror faktiskt dock inte att vi gått upp så mycket i vikt någon av oss trots detta. Jag har lovat mig själv att hålla mig ifrån vågen under hela semestern, och ist bara komma igång med regelbunden träning igen och äta åtminstone LITE bättre. Fredrik vägde sig dock igår, men han hade nästan inte gått upp något alls. Max 1 kg. Tror inte jag gått upp mkt mer. Känns inte så iaf.

Igår tog jag mitt första löppass sedan vi kom hem. Det kändes dock som att jag hade cement i fötterna. Kändes inte helt bra mao. Men jag lyckades ändå kriga ihop 8,3 km och jag gick inte en enda gång trots att fötterna kändes tunga. Ikväll ska jag följa med Fredrik på "Löparglädje" i Landskrona där det utlovas intervallträning, och imorgon ska jag träna Box & kick. Skönt att vara hemma igen och vara igång med träningen igen framför allt!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards