Direktlänk till inlägg 19 augusti 2019

UltraVasan 45

Av Lina - 19 augusti 2019 18:47



För er som endast vill läsa själva "racerapporten" kan bläddra ner en bit till den mörkblåa texten

 

 

Vi lyckades båda få ledigt på torsdagen och kunde därmed åka upp till Dalarna redan på tidig torsdag morgon. Planen från början var annars att jobba till 15:00 och sedan köra upp. Men då hade vi inte varit uppe förens närmare midnatt och att stövla in på en gård vi aldrig varit på utan att väcka dem andra som ligger o sover (mer än han som äger gården, som också skulle springa) kändes så där lagom lustigt. Skulle visserligen inte springa förens på lördagen, men känns ändå inte så kul att komma mitt i natten o väcka folk som ligger o sover.

Så i sista minuten bestämde vi oss för att försöka ta oss lediga hela torsdagen. Vet egentligen inte varför vi inte tänkt på detta tidigare. Vi brukar vara bättre på att planera.

För Fredriks del var det inga problem, för mig var det inte alls lika säkert att det skulle gå. Chefen blev inte helt glad på mig att jag kom med detta så här nära inpå, detta var på tisdagen. Men hon skulle kolla upp det o se om det gick att lösa. Men, det gick!! Jag kunde ta ledigt! Tjoho!   

 

 

På eftermiddagen samma dag (tisd), ca 20 min innan jag skulle sluta för dagen, ringer dem från fritids och säger att dottern har spytt och ligger på soffan o sover. Oh no!! Inte NU!! SÅ olägligt!   Går direkt till chefen och samordnaren o säger som det är och att jag får vara hemma o vabba på onsdagen. 

När jag kommer till fritids visar det dock sig inte vara fullt så allvarligt som jag var rädd för. Hon såg väldigt trött och hängig ut, men hon hade inte "spytt i dess bemärkelse" fick jag höra av en annan fritidspedagog, utan hon hade "bara" klökts och fått upp två gurkbitar. Men, jag hade ju redan sagt ifrån på jobb att jag skulle vabba på onsdagen, och hon VAR ju väldigt hängig, så även om det inte rörde sig om någon direkt magsjuka så var det ju något som felades sas. När vi kom hem kollade jag tempen och hon hade ingen feber. Men hon klagade fortfarande på lite ont i magen. Så hon fick Ipren och sedan bäddade jag ner henne i soffan.    Så fort Iprenen började verka piggnade hon till och mådde sedan bra o var pigg resten av kvällen fram till en stund innan hon skulle gå o sova, då klagade hon på ont i magen igen. Dagen efter var hon pigg och glad och vi kände att vi kunde lämna henne/dem till svärmor på torsdagen med gott samvete. 

 

Lämnade dem hos farmor/farfar kl.07:00 sedan begav vi oss norrut. Var framme på gården i Dalafjäll vid 16:00. Drack kaffe tillsammans med dem andra innan vi sedan gick en liten promenad i området tillsammans. Strax efter 18:00 begav vi oss ner till Västerdalälven där vi först fick prova skjuta på tomma ölburkar och sedan blev det grillad korv med tunnbröd och potatissallad. Gick tillbaka till stugan när det började bli kallt o myggen började vakna. Satt och pratade om det vi alla älskar mest; löpning och gick sedan och la oss vid 22:00.

Dagen efter åt vi frukost tillsammans vid 08:00 och sedan gick vi en härlig med för mig nästan lite småläskig (pga underlaget) skogspromenad till ett vacker vattenfall. När vi kommit tillbaka till stugan körde vi till Sälen och shoppade och hämtade ut våra nummerlappar, samt åt lunch. Pizza, så klart.    På kvällen blev det korv med potatismos innan det sedan blev hyfsat tidig sänggång då dem flesta i sällskapet skulle stiga upp redan 03:30 för att börja springa kl.05:00.    Vi kunde åtminstone sova till kl.06:00 Skulle börja springa kl.09:00

 

 

Så var dagen D här. Massa fjärilar i magen och inte mycket till aptit men visste ju att jag var tvungen att få i mig något för att orka springa så långt. Lyckades få i mig en macka och en kopp kaffe innan vi satte oss i bilen för att bege oss till Oxberg där vi skulle ställa bilen och där även starten skulle gå. Hade med mig en dubbelmacka i bilen för att försöka få i mig mer då jag ju visste att EN macka är alldeles för lite. Men det tog emot.. Lyckades få i mig drygt halva dubbelmackan sen gav jag upp.

När vi kom fram runt en timme innan start ställde jag mig, efter att vi lämnat av våra väskor med ombyteskläder o duschsaker i toalettkön. Tur var det. Stod där i typ 40 min innan det äntligen var min tur. 20 min innan start. 

 

Ställde oss i startfållan bara ett par minuter innan startskottet. Dem spelade en mäktig musik och sedan när det bara var 10 sek kvar räknade dem ner på engelska ten, nine, eight... Och spelade en ännu mäktigare låt (har båda på video på mitt Instagram Linalovesrunning). Och sedan gick startskottet! Nu var det verkligen för sent att ångra sig!   

 

Önskade varandra lycka till och sedan bar det iväg. Sprang bredvid varandra kanske 300 m sedan sprang han vidare i sin takt o jag i min. 

Jag höll mig till min plan hela vägen att försöka hålla ett lugnt och hyfsat jämt tempo, och att gå i uppförsbackarna och där underlaget var för jobbigt att springa på. 

 

Dem 12-13 första km flöt det på bra och tiden bara sprang iväg. Hade med mig 2 gel man ska ta under tiden man springer. Någon Enervit produkt. Tror jag tog halva av den ena efter runt 13-14 km när höften hade börjat göra sig påmind ett par km redan. Trots att höften började göra sig påmind redan efter runt 12-13 km var det inte värre än att jag klarade av att hålla mig springandes i ett lugnt och hyfsat jämt tempo några km till. Men sedan började jag bli trött när jag kommit runt 16-17 km. Tror det var då någon gång jag tog andra halvan av gelen.  Efter ca 18 km så lyckades jag snubbla på en sten som stack upp. Lyfte väl inte på fötterna tillräckligt mycket eller så var det för att jag var trött och inte såg mig för vart jag satte fötterna. Hur som helst så trillade jag och fick några skrapmärken på vänster hand som jag tog emot med, samt ett rätt rejält skrapmärke på baksida vänster lår. Dem första 200-300 m kände jag inte av märket på låret så mycket men sedan började det spänna och ömma rätt rejält. Men att ge upp fanns inte på kartan! Så jag krigade vidare och när jag fick syn på ett sjukvårdstält drygt 3 km senare gick jag dit för att få såret på låret omplåstrat. Sprang sedan vidare men låret fortsatte spänna och ömma. Så jag valde att ta en Alvedon och så fort den började verka släppte det i låret och då så klart även i höften, och det var lättare att springa igen. 

 

Det är rätt roligt hur man tänker när man springer så här långa lopp. 20 km är väldigt långt att springa för dem flesta. Även för mig trots att jag sprungit Lidingöloppet som är 30 km några gånger. Men när jag passerade skylten där det stod att det var 20 km kvar till Mora kom jag på mig själv med att tänka, och verkligen mena det också, att "skönt, bara 20 km kvar!"   

 

Efter ett tag började verkan av Alvedonen avta och då började det kännas i höften igen. Såret på låret kände jag knappt av längre på resten av loppet tack o lov mer än att det småömmade till och från så klart. Men när höften väl börjat göra ont igen när Alvedonen inte verkade så mycket längre så gav det inte med sig. Men, att ge upp fanns som sagt inte på kartan! Jag lyssnade på kroppen och promenerade när höften klagade lite för mycket,  jag sänkte tempot rätt rejält och fortsatte hålla mig till min plan att gå i uppförsbackarna och där underlaget var för jobbigt att springa/jogga på. 

 

När jag passerade skylten där det stod 5 km till Mora tittade jag på klockan och insåg att om jag klarade av att springa dem sista 5 km på 30 min skulle jag klara det på 6h! Hade inte förväntat mig att jag skulle klara loppet på under 6,5-7 h pga min höft som bråkat sedan Göteborgsvarvet i maj, så detta gav lite ny välbehövlig energi även om jag insåg att jag var alldeles för trött och hade för ont för att klara av att springa 5 km på 30 min i den terrängen. Men det gav iaf en tillräckligt stor "morot" för att jag sakta men säkert kunde börja "tänka bort smärtan" och gå in i någon form av bubbla och öka tempot. 

När jag hade kanske runt 3-4 km kvar började det regna. Först bara lite duggregn och det var riktigt skönt att springa i. Men sedan började det regna mer och mer och till slut var det som att himlen hade öppnat sig och det fullkomligt öste ner! Men då hade jag fått upp tempot och "löparkänslan" så bra att jag ville inte stanna och ta av mig ryggsäcken för att ta upp min jacka för att sedan försöka få den på mig på blöta armar och sedan på med ryggsäcken igen. Då hade jag garanterat stelnat till och smärtan jag lyckats förtränga kommit tillbaka. Så jag sprang vidare i min lilla bubbla och blev bara blötare och blötare.. När det var kanske runt 1-1,5 km kvar till mål var där en liten nerförsbacke i jord och ni vet ju nog alla hur jord ser ut och är att gå i när den är heldränkt i regnvatten... Sänkte tempot för att inte trilla en andra gång, men givetvis halkade jag ändå och hamnade på alla fyra. Tur att ingen var där och såg mig.... haha    Fick därmed ett tjusigt skrapmärke även på vänster smalben... Men, det var bara att så snabbt jag kunde ta mig upp och fortsätta framåt framåt framåt!

Och där! Där kunde jag äntligen se kyrktornet i Mora och sedan den efterlängtade "portalen" man ska springa igenom där dem berömda orden "I fäders spår för framtids segrar" står!

 

MÅL!!! 6.12:40 timmar senare alldeles dyngsur, och därmed en mycket bättre tid än jag vågat hoppas på! SÅ sjukt nöjd och stolt!! Medaljen om halsen och hämta ut den välförtjänta finishertröjan och sedan äta!

Tog bussen till sporthallen där dem hade duschar och tog en varm och härlig dusch innan vi sedan åkte tillbaka där vi tog vars en kaffe med några av dem andra från Söderåsens FK, dem vi delade gård med, innan vi sedan tog bussen till Oxberg där bilen stod.

 

"Hemma" vid 20:00, fick pytt i panna med ägg och drack vars en kall o god öl! Kl.21:00 var jag totalt slut i både kropp och knopp och jag valde att tacka för mig och gick o la mig. Dem andra satt uppe en timme till.

 

 

När vi kommit i mål var vi rörande överens om att ALDRIG MER springa så här långt igen! SÅ ont och SÅ trötta! Även om vi självklart var minst lika nöjda, glada och stolta.   

Dagen efter i bilen på vägen hem pratade vi om loppet och hade ju då börjat "smälta och ta in loppet" på ett annat lite mer nyktert sätt sas. Plötsligt lät det annorlunda från oss båda... UltraVasan är ett riktigt vackert och trevligt lopp med varierande underlag och natur kanske skulle vi nästa år ändå... Fast nja, det ÄR ju lite för långt för oss.. 

Idag två dagar senare har vi båda redan kollat upp när anmälan till 2020 öppnar...    Har inte bestämt oss ännu, men ja, vi känner nog oss rätt bra vid denna tidpunkten att när vi väl börjat fundera på det....       Fredrik är ju dock så galen att han funderar på att ge sig på UV90 nästa år..      Men jag känner min kropp så väl att även om jag blir bättre på att träna upp höften med hjälp av styrketräning och även om jag springer lite fler långpass än jag gör nu, så vet jag att min kropp aldrig skulle klara av att springa 9 mil. Jag sa åt Fredrik att vill du att jag ska springa 9 mil får du betala för en ny höft först   

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 10 januari 2021 16:18

Jag har inte bloggat så mycket de senaste åren då jag mer eller mindre använder min Instagram/Fb som blogg med mina dagliga 1-4 inlägg (ibland fler, jag vet   ) med ibland bara en kort text och ibland ett helt inlägg. Men jag brukar försöka uppdatera...

Av Lina - 9 juni 2020 18:57


           Det har jag aldrig provat tidigare så det klarar jag helt säkert! /Pippi Långstrump     Har sedan vi började springa lite längre distanser som halv och helmaror alltid sagt att det vore kul att klara av att springa ett ultramara...

Av Lina - 8 juni 2020 12:35

Att världen är upp och ner just nu går inte att undgå någon. Att man varje morgon, särskilt jag som jobbar med äldre människor från 75 år och uppåt, måste ställa sig frågan "är jag tillräckligt frisk idag?" "Kan jag gå till jobb och kan jag skicka ba...

Av Lina - 19 januari 2020 11:27

Som vanligt en mindre evighet sedan jag uppdaterade min blogg. Man kan säga att jag mer eller mindre använder Instagram (och Facebook) som en daglig blogg nu för tiden, då jag där ofta skriver ett långt/lite längre inlägg om dagen, hur dagen varit. D...

Av Lina - 2 augusti 2019 10:09

Det är inte detta inlägget ska handla om, men måste börja med att "kräka av mig lite". Orkar du inte läsa när jag kräker av mig, scrolla ner till lite positivare läsning      Förr var jag för.. Rädd? Osäker? För att tala om när någon sa något som...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards