Direktlänk till inlägg 16 januari 2019

2019 är igång

Av Lina - 16 januari 2019 18:14

2019 är igång. Drygt två veckor har gått men det känns nästan som mer då vi hunnit med en hel del redan. Jobbade två dagar på det nya året innan det var dags för vår årliga skidsemester. Kom fram till att detta var 7:e året på raken som vi åkt på skidsemester. Och tycker det är lika roligt ännu.    6 av 7 år har vi varit i Sälen - Lindvallen. Har pratat någon gång då och då om vi inte ska prova en annan skidort något år och även andra som frågat oss samma sak, och visst hade det varit roligt. Men samtidigt har vi kommit fram till att Sälen har allt vi vill ha och vi trivs fortfarande väldigt bra där. Och varför ändra på något som är bra och som man trivs med? Visst finns det garanterat andra skidorter som är bättre, men det har vi ingen personlig vetskap om och så länge vi trivs så känner vi inte att vi behöver ta reda på det i heller. Inte ännu i alla fall. 

 

 

Veckan i Sälen var som vanligt riktigt härlig med massa skidåkning, after-skii, bad, god mat och massa umgänge bara vi fyra.     Milo är tyvärr fortfarande inte helt och hållet "frälst" i skidåkningen. Förra året fick vi intrycket av att han (äntligen) tyckte att det var riktigt roligt, men i år var det åter tillbaka till att han tycker att det är roligt att åka en liten stund, men sedan vill han hellre leka i snön. Men men, det är så det är. Han tycker ju det är roligt att åka på skidsemester ändå, och det är det viktigaste. Kanske blir han mer "frälst" om något år, kanske inte. Oavsett så blir han ju om inte annat äldre och kan klara sig själv allt mer och mer.

 

 

Kom hem i torsdags. Fredrik hade tagit semester på fredagen också och det hade väl egentligen jag också velat. Men kände att jag ville och behövde spara mina semesterdagar, så jag jobbade och barnen gick i skolan. Har sedan varit ledig i helgen så det blev en bra mjukstart. Som blev lite VÄL bra visade det sig... Redan dem tre sista dagarna i Sälen hade jag en riktigt hemsk hosta varje morgon. Mådde bra i övrigt dock, lite tröttare än dem andra dagarna kanske, men inte speciellt hängig. I lördags vaknade jag upp med knappt någon röst alls. Kraxade som en kråka som hade nallat lite för mycket av whiskeyn och kände mig ganska trött och hängig. SÅ typiskt då vi skulle ha kalas för barnen på kvällen.. Jag funderade på om vi skulle ställa in kalaset, men då hade barnen blivet väldigt ledsna och besvikna, och vi hade ju handlat hem en massa mat och godis. Hade det varit magsjuka hade vi självklart ställt in kalaset utan att fundera då man ju inte vill smitta sina gäster med magsjuka och heller inte orkar med det. Men en förkylning är ju inte lika farlig och går runt överallt just nu oavsett vart man befinner sig. Och, vi behövde ju inte kramas..    Så vi körde på. 

 

Kalaset gick bra, barnen var glada och nöjda och gästerna hade trevligt. Jag hade också trevligt men var väldigt trött och orkade inte prata så mycket för att ja.. Jag knappt KUNDE prata..   

 

 

 

I söndags kraxade jag fortfarande som en kråka, hade huvudvärk, var trött och kände mig allmänt hängig. Så jag valde att ringa jobb och sjukanmäla mig. Sedan i måndags har jag legat i soffan och tyckt synd om mig själv hela dagarna. Har inte varit så värst snörvlig och har heller inte haft feber, men jag har varit väldigt trött och hängig, haft huvudvärk, haft värsta sexiga (not) rösten, och hostat en massa. Igår var första dagen jag NÄSTAN hade tillbaka min röst helt och idag pratar jag normalt igen. Får "hosta rent halsen" då och då bara. Hade huvudvärk ett par timmar i morse från det att jag vaknade, men sedan släppte det. Kände mig trött och småhängig hela förmiddagen, men piggnade till efter lunch. Kan inte påstå att jag är pigg ännu, men känner inte mig speciellt hängig. Är ledig enligt schema imorgon, men kommer vara åter på jobb på fredag för att jobba fred-månd. 

 

 

Så årets första vecka började bra, andra inte fullt lika bra helt enkelt. 

 

 

En vecka i Sälen medför inte endast positiva saker dock. Åtminstone inte om man som vi, väljer att släppa på allt vad bra kosthållning heter den veckan.    Hade man ätit hälsosamt och bara dricker alkohol på helgen precis som man gör när man är hemma hade man varit i riktigt bra form efter en vecka i Sälen med tanke på hur mycket vi rör på oss när vi är där och hur mycket musklerna får arbeta. Och visst, ena sidan av mig skulle vilja göra detta, just för den goda träningens skull och för muskelstyrkans skull. Men för mig (oss) handlar inte skidsemester om att fokusera på träning och bli starkare. För oss handlar det om semester från vardag och rutiner, om att dricka en god öl på after-skiin bara för att det är så jäkla gott, ta en riktigt iskall Jägermeister efter en hel dag i backarna, och bara ha det bra utan krav och fokus på kosthållningen helt enkelt. 

 

 

Har ingen aning om vad jag väger då jag inte vägt mig på flera veckor. Tror det var över en månad sedan jag vägde mig sist. Heja mig!! Har varit alldeles för fokuserad på siffrorna på vågen alldeles för länge. Men jag känner i kroppen och ser det i spegeln att veckan i Sälen satt sina spår på "figuren".      Har trots att jag inte haft så mycket ork, försökt laga och äta bra och hälsosam kost hela veckan. Jag tog ett foto på mig själv i fredags för att på det viset kunna se mer konkret om det hänt något med "figuren" sedan vi kom hem från Sälen eller inte, och tänkte ta ett nytt på fredag för att se om det blivet någon skillnad sedan vi kom hem trots förkylning och nästan noll rörelse på hela denna veckan. Det KÄNNS i kroppen som att jag om inte annat blivet av med en del vätska och jag tycker mig se det i spegeln också. Så för att se om känslan stämmer utan att ställa sig på vågen, är det bra att göra en "före/efter bild" där man kan SE om det hänt något eller inte. Sedan kan det så klart hända att jag gått ner i vikt även om det kanske inte syns i spegeln ännu iom att jag legat i soffan hela veckan. Återstår att se på fredag helt enkelt. Håll koll på mitt Instagramkonto om ni är intresserade (eller bara nyfikna   ); Linalovesrunning


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 10 januari 2021 16:18

Jag har inte bloggat så mycket de senaste åren då jag mer eller mindre använder min Instagram/Fb som blogg med mina dagliga 1-4 inlägg (ibland fler, jag vet   ) med ibland bara en kort text och ibland ett helt inlägg. Men jag brukar försöka uppdatera...

Av Lina - 9 juni 2020 18:57


           Det har jag aldrig provat tidigare så det klarar jag helt säkert! /Pippi Långstrump     Har sedan vi började springa lite längre distanser som halv och helmaror alltid sagt att det vore kul att klara av att springa ett ultramara...

Av Lina - 8 juni 2020 12:35

Att världen är upp och ner just nu går inte att undgå någon. Att man varje morgon, särskilt jag som jobbar med äldre människor från 75 år och uppåt, måste ställa sig frågan "är jag tillräckligt frisk idag?" "Kan jag gå till jobb och kan jag skicka ba...

Av Lina - 19 januari 2020 11:27

Som vanligt en mindre evighet sedan jag uppdaterade min blogg. Man kan säga att jag mer eller mindre använder Instagram (och Facebook) som en daglig blogg nu för tiden, då jag där ofta skriver ett långt/lite längre inlägg om dagen, hur dagen varit. D...

Av Lina - 19 augusti 2019 18:47


    För er som endast vill läsa själva "racerapporten" kan bläddra ner en bit till den mörkblåa texten     Vi lyckades båda få ledigt på torsdagen och kunde därmed åka upp till Dalarna redan på tidig torsdag morgon. Planen från början va...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards