Alla inlägg under augusti 2016

Av Lina - 18 augusti 2016 19:03

Jag säger att jag tror, för att som man säger så ska man "aldrig säga aldrig".. Jag känner så här nu, men det kan ju komma att ändras... Jag tror att jag fattat ett beslut gällande lopp.. Och det är att efter Lidingöloppet och Göteborgsvarvet (maj 2017) ska jag sluta springa långdistanslopp. Jag tänker hålla mig till 5-15 km lopp.



Varför?? Undrar kanske många nu. Tycker du inte det är roligt? Jodå, absolut. Men jag känner att långdistanslopp tar alldeles för mycket på kroppen, min kropp är nog egentligen inte riktigt gjord för att springa distanser på 20-30 km. Absolut, den HADE kunnat vara det, om jag lagt ner ännu mer tid på träningen och om jag ätit ännu bättre än jag gör nu (kost och träning går rätt mycket hand i hand). Men jag känner att jag inte riktigt har den tiden, motivationen eller orken, att lägga ner mer tid på träning och kost än jag redan gör. Som det är nu, med den mängden träning jag får ihop, tycker både jag och kroppen att det är roligt fram till runt 15 km. Efter det är det mest bara kämpigt. Fortfarande roligt till viss del när jag springer lopp som är längre än 15 km, tack vare publikstödet, medtävlanden o arrangemanget i sig. Men till fritids.. I princip bara kämpigt. Tyvärr. Nästan lite som ett "måste" för att jag "måste få in distansen i kroppen för att klara det o det loppet jag anmält mig till". Och så ska det inte vara. Löpning ska inte vara ett måste. Löpning ska vara roligt, något man gör för att man mår bra av det.



Så länge jag anmäler mig till lopp som är längre än 15 km känner jag att jag måste få in pass på mer än 15 km egentligen mycket oftare än jag får in i dagsläget. Inte för att jag har några direkta tidskrav på mig när jag springer lopp, men samtidigt vill jag ju ändå kunna känna att jag kan springa åtminstone lite snabbare än "snigelfart", och jag vill helst ta mig runt utan att få alldeles för jäkla ont i varenda led.

Men anmäler jag mig då bara till lopp som är runt 10 km, så känner jag att jag inte har några direkta krav öht när det gäller träningen, då jag vet att jag klarar av den distansen utan problem med den mängden träning jag får till idag. Och dessutom tycka det är ROLIGT hela tiden och inte behöva tänka att jag MÅSTE springa si o så långt nu för att det o det loppet börjar närma sig. Inte behöva känna några träningskrav helt enkelt. Och på distanser på 5-15 km känner jag dessutom att jag har chans att få mycket bättre "PB" än jag någonsin kommer kunna få på långdistanslopp. Jag gillar utmaningen att springa mer än 15 km, men egentligen tycker jag att det är mycket roligare att kunna springa snabbt. Jag känner mig mycket mer nöjd och euforisk när jag kommer i mål efter ett lopp med känslan att "idag kände jag mig riktigt snabb!" Den känslan har jag hittills iaf, aldrig fått på loppen som är 20-30 km. Visst, känlsan "YES!! Jag klarade av att springa över två MIL!!!" är också rätt najs..    Men med tanke på att jag hittills inte klarar av att springa så långt utan ett par "promenadpauser", är känslan på dem kortare loppen, "idag kände jag mig stark o snabb", MYCKET härligare!   

Och då är det ju bättre att satsa på denna sortens lopp ist, eller hur?   



Dock så är där ett långdistanslopp jag känner att jag gärna springer fler gånger, inte 2-3 år på raken, men kanske var annat - var tredje år eller nåt? Är Lidingöloppet. Lidingöloppet är långt och väldigt krävande med alla dess backar, men väldigt roligt och vackert! Jag hoppas även kunna springa Österlen springtrail 21 km någon gång pga dess helt fantastiska natur och tekniska men roliga terräng. Hade planer på att anmäla mig till det nästa år (april), men åtminstone som det känns just nu, är jag inte i tillräckligt bra form för att klara av det i april månad. Kanske 2018?

Så, HELT och hållet lär jag nog inte lägga långdistanslopp på hyllan eftersom att där ju faktiskt finns ett par långdistanslopp som är riktigt vackra och roliga. Men, jag ska inte anmäla mig till mer än max ett långdistanslopp om året, och troligtvis inte varje år. Ett långdistanslopp var annat-var tredje år räcker gott o väl! Där i mellan; kortare lopp där jag har chans att känna mig stark o snabb! Och känna att jag har ROLIGT innan, under tiden o efter loppet!

Av Lina - 14 augusti 2016 14:13

En vecka kvar på semestern. Som alltid är det med blandade känslor semestern så smått börjar närma sig sitt slut. Oavsett hur lång semester man har så tror jag att dem flesta känner när den börjar gå mot sitt slut att det både ska bli skönt att börja jobba igen o komma in i lite mer normala rutiner o träffa sina arbetskamrater igen, men att man hemskt gärna hade kunnat tänka sig en veckas semester till.   



Har haft en bra semester som alltid, även om vädret lämnat en del att önska detta år. Men några varma och sköna dagar har vi ju fått, framför allt har vi ju fått bättre väder än dem som hade semester i första perioden. Och, oavsett väder har det ju varit skönt och behövligt med lite ledigt tillsammans med familjen.     



Vi hade planerat lite dumt till att börja med.. Hade bokat campingplats från sönd 24/7. Hade inte en tanke på att jag ju jobbade den helgen o inte skulle gå på semester förens månd 25/7.. Kom inte på det förens några veckor efter att vi lämnat in semesteransökningarna o dem redan godkänts. Chansade och lämnade in semesteransökan om den helgen ändå, i efterhand, men fick den avslagen. Började försöka hitta någon att byta pass med. Men runt den helgen är där inte så många som varken kan eller är så sugen på att byta. Eftersom att vi jobbar var annan helg så är det ju inte helt lätt att hitta någon som är villig att byta helg egentligen någon gång under året. Men så ringde Fredrik campingen och frågade när incheckningen stängde, och det visade sig att man kunde checka in enda fram till kl.23:00 Så även om jag skulle jobba till kl.14:00 hade vi hunnit ändå, bara det att vi kommit upp väldigt sent. 40 mil med husvagn tar ju sin lilla tid att köra.. Så jag la in om att få lite kompledigt ist, från 11:30, och hoppades att det skulle bli godkänt. Och jodå, det fick jag!    Så jag var hemma runt 12:00, tror klockan var runt 13:00 när vi kom i väg, och sedan var vi framme vid 18:00/18:30.



Första veckan var vi i Strömstad, på Daftöland. Rekomenderar den campingen starkt om man har barn! (www.dafto.se) Dem första dagarna var vi där själva med barnen. Var inne i Strömstad en dag och strosade omkring och köpte med oss färska räkor o färsk lax hem. Övriga dagar gjorde vi egentligen inte så mycket mer än att njuta av semestern och vara inne på Daftöland. Jag hade en "löpdejt" med en väninna från Lonesome runners på tisdagen. Hon bodde i en stuga runt 6,5 km längre bort, så jag cyklade dit, sedan sprang vi en runda på runt 5,5 km tror jag rundan landade på. En mycket trevlig runda med varierat underlag, och det var riktigt trevligt att träffa henne. Vi har haft kontakt på Fb rätt länge, men aldrig tidigare träffats.
På torsdagen kom våra vänner Nicklas o Helene o deras barn upp, och campade tillsammans med oss fram tills på söndagen, då vi körde vidare upp mot Orsa, och dem körde hemåt.
Jag lyckades för övrigt få till ett löppass även när Nicklas o Helene var med oss. Steg upp lite tidigare ena dagen, och sprang en runda på 9,6 km och kom tillbaka lagom tills vi skulle äta frukost tillsammans vid 09:00 tiden.   



Orsa var en mysig och trevlig camping med en stor o lång grund sjö. Tyvärr var det inte något direkt badväder i princip någon dag när vi var där uppe, men tillräckligt varmt för att ta ett snabbt dopp ett par dagar iaf.   Jag tog mitt första sk. "sprada" när vi var där, och kom underfund med att det var riktigt skönt.      Sprada är en förkortning på "springa+bada" kan man väl säga.    Fick till två "sprada pass", det första på 8 km och det andra på 10 km. Sprang mao mig varm o ganska svettig, och när jag kom tillbaka tog jag bara av mig skor, strumpor och tröja (och flipbelt med mobilen i så klart), och gick ner i sjön och doppade mig med trosor, tights och sport-bh.     Hur skönt som helst!   

Gjorde lite en dags utflykter när vi var i Orsa, till Mora, Rättvik, Nusnäs o Sälen. I Mora strosade vi mest bara omkring, och så klart var man ju "tvungen" att titta på och ta foton på Vasalopps målgången.    Rättvik strosade vi också bara omkring i, och tog en fika. En väldigt trevlig o mysig stad. I Nusnäs gör dem dem berömda Mora hästarna, så där köpte vi så klart oss vars en Mora häst. En vit till oss, Milo valde en grön, och Mira en rosa. Barnen fick även måla vars en Morahäst själv.   Sälen åkte vi till bara för att vi ville se hur det ser ut där på sommaren. Har ju bara varit där på vintern. Det kändes lite märkligt att se backarna helt gröna ist för vitklädda.    Kan hända att det är mer välskött där i vanliga fall, men när vi var där var det inte speciellt välskött enligt oss. Men det ser man ju inte när man är där på vintern och det är flera dm snö överallt. Oavsett så var det roligt att få uppleva kontrasterna.   



Kom hem i söndags kväll, trötta efter många timmar i bilen. Har runt 72 mil från Orsa..


I tisdags var vi bjudna på middag tillsammans med mina föräldrar till min faster. Hade en mycket trevlig kväll. Vi åkte dit med husvagnen för att slippa köra hem sent på kvällen, och för att kunna dricka lite öl och vin båda två. Vi körde ner några timmar innan vi skulle vara där, och lämnade barnen hos mina föräldrar, och gav sedan oss ut på en löprunda tillsammans. Dem två sista gångerna jag varit ute och sprungit har jag känt mig trött och lite "stum" i benen. Haft lite småbekymmer med vänster knä också. Gillar det inte alls!     Men det kändes iaf bättre när jag sprang i tisdags, än vad det gjorde när jag sprang dagen innan, i måndags. I tisdags var det mest energin som spökade för att jag ätit alldeles för dåligt innan löpturen. Men något skumt är det med knät, för att jag kände av det rätt mycket i torsdags också på Box & kick passet. Smärtade till lite när vi gjorde "övningar" som på något vis belastade knät. Ska ge mig ut på en löptur imorgon, då har det gått 6 dagar sedan jag sprang sist. Får hoppas att det inte känns något i knät då, så att det bara varit något tillfälligt som avhjälpts med lite vila. Har verkligen inte tid att få någon knäskada nu så här nära Lidingöloppet!   



Igår var vi bjudna till mina föräldrar för att fira mammsens 65 års dag. Hade en mycket trevlig kväll med besök på Kinarestaurang och sedan tårta och "gottebord" hemma hos dem. Hade med oss husvagnen även denna gång, och var hemma vid 13:00 tiden idag.



Imorgon inleds sista semesterveckan, och som det ser ut just nu har vi inga direkta planer förens på lörd, när vi ska fira Fredriks 35 års dag. Fredrik fyller år på onsd, så då blir det lite kaffe o kaka på kvällen, som det ser ut just nu bara med Fredriks föräldrar. Milo börjar även skolan på onsd. Vår "lilla" kille börjar bli stor och börjar 1:a klass på onsd! Hur gick detta till egentligen? *skrattar* Tror inte Milo riktigt förstått det ännu, att han ska börja 1:a klass på onsd. Han vet ju om det så klart, men tror inte det känns fullt lika stort för honom som för oss. Han ser mest bara fram emot att få träffa sina klasskompisar igen.     Så lite planer har vi så klart nästa vecka, men inte mer än detta. Annars blir det nog mest bara att njuta av sista semesterveckan.



Tidigare år har jag inte haft några direkta ambitioner att "försöka träna si o så många gånger under semestern eller att försöka äta o dricka åtminstone hyfsat bra". Dem enda ambitioner jag haft har varit att försöka få till åtminstone ett löppass i veckan. När det kommer till kost o dryckesintag har jag lagt det helt på hyllan. Har tänkt och kännt att när det är semester ska man njuta fullt ut och inte tänka så mycket på vad man stoppar i sig.

Detta år hade jag från början i princip som enda ambition att jag inte skulle gå upp lika mycket som förra sommaren (4 kg), och helst inte mer än 3 kg. Hade även som ambition att försöka få till två löppass i veckan. Att inte gå upp mer än 3 kg sket sig redan efter 2 v med husvagnen.. haha    Ställde mig på vågen i måndags, dagen efter att vi kommit hem från husvagnssemestern. +3,2 kg på 2 v.. Oups...     

Så efter det tillkom ambitionen att nu dem två sista veckorna ska jag försöka tänka på vad jag stoppar i mig. Äta o dricka gott, men med lite måtta. Och nästa vecka inför jag total alkoholstopp månd-torsd, samt att fortsätta försöka tänka på vad, men framför allt hur mycket, jag stoppar i mig. Njuta av semestern kan jag ju faktiskt göra ändå.    Och, jag mår faktiskt bäst när jag äter bra och rör mycket på mig.



Till något helt annat så är det nu inte mer än 6 veckor till Lidingöloppet. Hade behövt få till åtminstone ett långpass på runt 2 mil innan dess, men har så svårt för att hitta motivation till att ge mig ut på ett så långt långpass ensam. Därför blir mina långpass oftast inte mer än max 1,5 mil. Lidingöloppet är 3 mil. I en jäkla massa backar.. Fick till ett pass på 21 km ensam för en månad sedan, och kände mig sjukt stolt över mig själv efter det, att ha klarat av att springa så långt ensam.   Skulle behöva få till den rundan åtminstone en gång till nu innan Lidingö som sagt.. Och en dag nästa vecka hade passat perfekt eftersom att vi ju då är hemma båda två hela dagarna. Vågar nog inte planera in ett så långt pass redan imorgon, med tanke på hur det känts i knät dem sista dagarna. Så imorgon får det nog bli en 5-6 km lugnt "pröva knät pass", och sedan om det känns bra i knät, ge mig på 2 mils rundan på onsd medan Milo är i skolan. Japp. Det får bli denna veckans ambition! Det ultimata hade varit om jag lyckats få till ett 2 mils pass nästa vecka, sedan ytterligare ett två veckor innan loppet. Lyckas jag med detta BORDE jag kunna ha ganska goda chanser att slå min tid från förra året. Förra året sprang jag inte mer än som längst 16 km tror det var typ en gång, innan loppet, och jag tog det medvetet lugnt på loppet. I år har jag nu när jag tänker efter redan nu sprungit över 2 mil två gånger innan Lidingö.. Sprang ju Göteborgsvarvet i maj (= 21 km), samt att jag ju då sprang 21 km för en månad sedan. Så lyckas jag då få till två 2 mils rundor till innan Lidingö, samt att detta år har jag inga direkta anledningar att medvetet ta det lugnt, så om inget oförutsätt (som att mitt knä fortsätter bråka   ) händer SKA jag minsann kunna slå min tid från förra året! Det är mitt mål iaf!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards