Alla inlägg under november 2014

Av Lina - 28 november 2014 09:24

  


I somras firade jag 1 år som viktstabil, men (vikt)resan fortsätter. Tidigt i våras var jag nere på runt 55 kg och när jag var där trivdes jag riktigt bra. Så mitt mål nu är dels att komma dit igen, men även att få en starkare kropp i form av muskler. Dels för att jag tycker att det är snyggt med synliga muskler (så länge dem inte är FÖR stora, på tjejer), och dels för att det är bra att ha muskler i mitt yrke. Både för kroppens skull, för att minska risken för skador (sedan kan man självklart bli skadad ändå, men med muskler minskar risken åtminstone), och för att orka göra dem stundtals ganska tunga lyften och förflyttningarna vi har. Tack vare diverse "styrke hemma utmaningar", och tack vare att jag tränar Box & kick en gång i veckan (som ger både styrka och kondition), och tack vare att jag springer 2-3 mil i veckan, har jag redan fått ganska starka arm, ben och magmuskler. Tyvärr så syns dem dock inte så mycket ännu, om jag inte spänner dem. Magmusklerna vet jag inte riktigt hur jag ska få synliga då jag fortfarande har lite fett och rätt mycket lös hud efter viktminskningen. Jag hoppas att en av lösningarna, förutom det ganska självklara; fortsätta med styrketräningen, ska vara att komma ner på 54-55 kg. Men mindre än 54 kg vill jag inte väga, så efter att jag nåt 54 kg (om jag når dit, det viktigaste målet är att komma ner till 55 då jag varit där tidigare o som sagt trivdes väldigt bra då) är det endast ökning av styrketräningen som gäller. Ska även bli färdig till att ringa till vårdcentralen för att få komma på en bedömning för att få reda på hur mycket av det jag har på magen som egentligen är fett o hur mycket som är löst skinn.
 
 
Förutom fokuset på viktminskningen, som jag egentligen inte fokuserar mest på, så det jag fokuserar mest på, är min träning. Försöker få till åtminstone tre pass i veckan. Älskar verkligen att träna, det har kommit att bli mitt allra största intresse (vem skulle kunna tro det för ett par år sedan?!   ). Jag älskar träningen för hur den får mig att känna och må, både under passet och efter. Jag älskar träningen för att den får mig att känna mig stark, både till kropp och själ. Jag älskar träningen för att tack vare den kan jag fortfarande unna mig rätt mycket onyttigt och gott, utan att vågen skenar iväg åt fel håll    Och, jag älskar träningen för att den ger mig lite välbehövlig tid för mig själv.
 
 
Jag tränar Box & kick en gång i veckan fortfarande. Hade dem haft fler pass hade jag gått på två pass i veckan utan att tveka, för att det är SÅ roligt och ger en riktigt bra styrka och kondition.    Jag försöker även få till styrketräning med maskiner en gång i veckan, men det har varit väldigt dåligt med det nu under sommarhalvåret ska erkännas. Sedan jag fick upp intresset för löpningen är det där mitt största fokus har legat när det kommer till träningen. Men ska försöka ta tag i det igen nu under vinterhalvåret. Ska fortsätta springa utomhus så långt det bara går, men troligtvis blir det inte fullt lika mycket beroende på väder och vind, och då är det lättare att få till lite mer regelbunden styrketräning på gymmet.


Målet är att nu under vinterhalvåret försöka få till lite mer rutin när det gäller styrketräningen. Tanken är att i den mån det går med jobb och familj, under vinterhalvåret träna styrka på gymmet varje måndag. Kommer då även springa på löpbandet i samband med detta, som uppvärmning. Jag är inte så där jätteglad för att springa på motionsband, men det på gymmet är helt ok. Det är både tystare och bredare än det vi har hemma, och bättre i övrigt, att springa på, än det vi har hemma. Så planerna nu under vinterhalvåret är att åka till gymmet för löpning och styrketräning varje måndag, Box & kick varje torsd, och försöka få till ett utomhuslöp pass en gång i veckan. På detta vis håller jag igång både styrkan och konditionen även under det tråkiga vinterhalvåret. *ler*


2014 har varit ett väldigt bra år sett ur lopp. Har lyckats få till fem lopp detta året. I maj sprang jag Toughest för första gången i mitt liv. Ett riktigt tufft och riktigt roligt 8 km långt hinderbanelopp som gav en riktig adrenalin och beroendekick.      Är redan anmäld till Toughest 2015.   Sprang även Vår ruset i maj, två dagar efter Toughest.    Var osäker på hur bra det skulle gå att springa Vår ruset bara två dagar efter Toughest, men det gick faktiskt riktigt bra. Sprang 5 km på 30 min (och 35 sek för att vara noga) och fick därmed PB (personbästa)      Är redan anmäld till Vår ruset 2015, och nästa år kommer jag springa på tidtagning. Dem andra åren har jag bara sprungit sk "fun run", dvs utan tidtagning (mer än den jag tog själv genom appen Runkeeper). Jag sa detta året att mitt mål var att klara av Vår ruset på 25 min nästa år, men det är en tidsminskning på hela fem minuter, och fem min är rätt mycket så vi får väl se hur det går med det målet.    Det viktigaste för mig nästa år kommer bli att komma under 30 min, och det SKA jag klara, utan större problem.
Jag sprang även Lundaloppet i maj, mindre än en vecka efter Vår ruset..    Även detta ett 5 km långt lopp. Fick en lite sämre tid på Lundaloppet än Vår ruset, men med tanke på att jag redan hade sprungit två lopp den veckan varav ett av dem var Toughest som ju är väldigt tufft, var jag sjukt nöjd ändå när jag kom i mål. Kom i mål på 31 min (och 22 sek).   
Sedan var det inte fler lopp förens den 30 aug. Då sprang jag ett lopp på 10 km som hette Spring för det lilla livet. Ett lopp där anmälningsavgifterna gick till forskning om för tidigt födda. Lyckades få PB även här. Klarade milen på ganska precis 60 min.      Detta var även första loppet jag o Fredrik sprang tillsammans.   
Till slut den 11 oktober, då sprang jag min första HALVMARA! Göteborgs maraton och halvmaraton. 2,1 MIL!!    Kom i mål på 2h och 19 min, så är helt klart nöjd. Jag är stolt över mig själv att jag klarat av att springa över 2 mil. Visst jag gick stundtals, men det var INTE långa och många sträckor jag gick, utan jag sprang faktiskt största delen av sträckan. Och för att vara första gången i mitt liv jag sprungit så långt hade jag nästan förväntat mig att jag inte skulle orka springa så mycket som jag faktiskt gjorde, att jag skulle gå mycket mer. Men med hjälp av påhejjning av andra Lonesome runners och Fredrik kommer man långt, då klarar man av att springa mer och längre än man tror.     


Till 2015 är jag ännu så länge anmäld till Toughest och Vår ruset, samt att jag för första gången i mitt liv ska springa Lidingöloppet uppe i Stockholm!    Prata om att det kommer bli en GRYM upplevelse!! Lidingöloppet är ett 30 km långt terränglopp. Har aldrig sprungit 30 km och har nästan aldrig sprungit i terräng (dvs mycket lite), så det ska bli spännande..    Jag och Fredrik ska springa det tillsammans, så vi får båda två införskaffa ett par bra terrängskor till nästa år.   
Planerna för nästa år är även Lundaloppet, men kommer då troligtvis välja 10 km sträckan ist för 5 km. Men får se, kommer ju att ha sprungit två lopp redan inom loppet av en vecka.. Ska även springa Spring för det lilla livet, och vi har pratat om att springa Midnattsloppet i Malmö. Jag är även sugen på att springa Color run i Lund då jag hörde i år att det var RIKTIGT roligt! Ja.. Planerna för 2015 är minst sagt många och stora.. VÄLKOMMEN 2015 säger jag!   

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards