Direktlänk till inlägg 28 maj 2019

Sista veckan i Lund

Av Lina - 28 maj 2019 18:58

Sista veckan i Lund är en lugn vecka kan man säga. Jag jobbade igår (samt i helgen), ledig idag-imorgon, jobbar torsd-fred. På fredag är det avtackning, både för mig, och för mina andra kollegor som ska jobba kvar i Lunds kommun, men som ska gå över till hemvårdsgruppen Södertull. 

Känns märkligt att dem ska ha avtackning för MIG. Genom åren har det varit en del avtackningar och nu är det alltså min tur. Känns märkligt då jag egentligen ser mig själv lite som en "lifetimer" eller vad man nu brukar kalla dem som stannar kvar på samma arbetsplats fram tills pensionen.   

 

 

Har fortfarande blandade känslor inför att sluta i Lund även om jag vet att det blivet ny chef, kollegor, samordnare, sjuksköterskor, lokal och schema ändå även om jag stannat kvar. Har ju jobbbat där i snart 9,5 år och som sagt jag känner mig lite som en "lifetimer". 

Men samtidigt så vet jag ju att även om jag inte hade sagt upp mig hade det ju som nyss skrivet blivet alla dessa förändringar i vilket fall som helst. Svårigheter med parkering ovan på det dessutom.

 

Det ska samtidigt även bli spännande att börja på ett nytt ställe och lära känna nya kollegor och brukare. Men det känns även väldigt nervös. Det är alltid nervöst att börja på ett nytt ställe och jag har dessutom ett ganska stort kontrollbehov när det gäller vissa saker, och börjar man på ett helt nytt ställe känns det som att man inte riktigt har kontroll över tillvaron och detta känns väldigt läskigt för mig. Men, jag vet ju att detta bara är dem första dagarna innan jag kommit in i det och börjat lära känna kollegorna, brukarna och området.

 

Ska ju börja jobba kvällar igen, och detta känns också lite småläskigt då jag inte jobbat kväll på över 4 år.    Men, den chefen jag var på intervju hos sa att dem inte jobbar mer än 3-4 kvällar på 4 v och jag lämnade önskemål om att jobba kväll så lite som möjligt vilket hon skulle försöka tillmötesgå. Så jag får se imorgon när jag får mitt schema hur många kvällar det blev. Det är skönt att dem åtminstone bara jobbar till kl.22:00 i Landskrona. I Lund jobbar dem till kl.23:00 Och så fort jag får lov att börja köra bil igen (snart!!) kommer jag ju vara hemma senast 22:20 när jag jobbar kväll. Och ska jag bara jobba max 4 kvällar på 4 v känns det helt ok även om jag föredrar att endast jobba dagtid. 

 

 

Har en (fd.) vän som ville vara snäll (?) och informera mig om allt negativt om min nya arbetsplats, både när jag precis varit där på intervju och knappt två veckor innan jag skulle/ska börja jobba där, vilket gjorde mig både orolig och irriterad på samma gång. Kanske mer nervös än irriterad första gången, men andra gången blev jag mest bara irriterad och faktiskt ganska arg. Oavsett vad hennes anledning till att hon ännu en gång ville berätta mer negativt om min nya arbetsplats så har jag ju (uppenbarligen) redan bestämt mig för att ta en chansning och börja jobba där även om hon sk. "förvarnade" mig när jag precis varit på intervjun och ännu inte tackat ja eller skrivet på några papper. Eftersom att jag ju valt att tacka ja och skrivet på papperna vill jag nu bilda min egen uppfattning. Och kunna se fram emot att börja på något nytt. 

 

Gick och var irriterad i rätt många dagar efteråt tyvärr, och ja, är väl fortfarande rätt irriterad. Men är nu mest irriterad på mig själv, på allt jag borde ha sagt men som jag inte kom på just då. Jag vet.. Jag har svårt för att släppa vissa saker, det är en av mina personliga nackdelar som jag hela mitt liv försökt arbeta bort. Jag är inte direkt långsint egentligen, men har svårt för att släppa vissa saker. Har lätt för att förlåta men svårt för att glömma, helt enkelt.

 

Jag har i alla fall bestämt mig för att jag ska börja mitt nya jobb med öppna nyfikna och intresserade ögon och öron. Se saker för vad dem är och inte lägga så stor vikt på sådant jag ändå inte kan göra något åt. Gå till jobb glad och med en positiv attityd. Huruvida man trivs eller inte på en arbetsplats har ju faktiskt mycket (allt?) att göra med ens egen inställning och attityd. Eller har jag fel? Och skulle jag nu inte trivas, ja då har jag fått bilda min egen uppfattning och söker nytt jobb och som nu hoppas på det bästa.

 

 

Det kommer bli bra detta, det är jag säker på!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 10 januari 2021 16:18

Jag har inte bloggat så mycket de senaste åren då jag mer eller mindre använder min Instagram/Fb som blogg med mina dagliga 1-4 inlägg (ibland fler, jag vet   ) med ibland bara en kort text och ibland ett helt inlägg. Men jag brukar försöka uppdatera...

Av Lina - 9 juni 2020 18:57


           Det har jag aldrig provat tidigare så det klarar jag helt säkert! /Pippi Långstrump     Har sedan vi började springa lite längre distanser som halv och helmaror alltid sagt att det vore kul att klara av att springa ett ultramara...

Av Lina - 8 juni 2020 12:35

Att världen är upp och ner just nu går inte att undgå någon. Att man varje morgon, särskilt jag som jobbar med äldre människor från 75 år och uppåt, måste ställa sig frågan "är jag tillräckligt frisk idag?" "Kan jag gå till jobb och kan jag skicka ba...

Av Lina - 19 januari 2020 11:27

Som vanligt en mindre evighet sedan jag uppdaterade min blogg. Man kan säga att jag mer eller mindre använder Instagram (och Facebook) som en daglig blogg nu för tiden, då jag där ofta skriver ett långt/lite längre inlägg om dagen, hur dagen varit. D...

Av Lina - 19 augusti 2019 18:47


    För er som endast vill läsa själva "racerapporten" kan bläddra ner en bit till den mörkblåa texten     Vi lyckades båda få ledigt på torsdagen och kunde därmed åka upp till Dalarna redan på tidig torsdag morgon. Planen från början va...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards