Alla inlägg den 19 september 2015

Av Lina - 19 september 2015 15:47

Man är alltid nojjig över att man ska bli förkyld precis lagom till ett lopp man anmält sig till och laddat inför. Framför allt så här på höstkanten när det går mycket förkylningar. Men ännu så länge har jag klarat mig. Tills nu, vill säga...



Jag har känt mig lite halvförkyld, känt det som att en förkylning ligger och lurar utan att bryta ut, i ett par-tre veckor. Har tränat på som vanligt ändå eftersom att mitt allmäntillstånd inte varit påverkat mer än att jag känt mig lite trött och haft huvudvärk till o från (dvs har känt mig pigg i kroppen o haft bra flås), men försökt ta det något lugnare.

I torsdags kände jag mig lite mer än bara halvförkyld hela förmiddagen på jobb och en bit in på em. Så jag gick hela tiden och var i valet och kvalet om jag skulle åka iväg på Box & kick på kvällen. Ville ju SÅ gärna då det skulle bli mitt sista Box & kick pass på minst en månad, förmodligen tom. två månader. Senare på em och på kvällen kände jag mig pigg och i ganska bra form så jag trodde inte att det skulle vara någon fara och åkte därför iväg på mitt Box & kick pass. Och det gick jättebra, kände inte mig ovanligt andfådd under passet och jag kunde ta i lika mycket som jag brukar, och jag mådde bra efteråt.




Nu så här i efterhand inser jag ju att jag skulle ha hoppat över det där passet trots allt.. När jag vaknade igår morse kände jag mig förkyld i hela kroppen och tung i bröstet, och detta fortsatte hela dagen. Trött, huvudvärk till och från, frusen till o från, tung i bröstet. Tog mig trots detta igenom arbetspasset då jag ändå kände mig hyfsat pigg. Tillräckligt pigg för att klara av att genomföra mitt arbetspass iaf. Men när jag på kvällen fortfarande kände mig frusen och förkyld i hela kroppen valde jag att ringa och sjukanmäla mig på jobb. Skulle annars ha jobbat både idag och imorgon. Hade jag inte haft Lidingöloppet och operationen framför mig om inte mer än drygt en vecka hade jag förmodligen slängt i mig en Alvedon eller två och kört och jobbat ändå. Men med två viktiga dagar framför mig då jag definitivt inte får lov att vara förkyld, och med en make som jobbar kväll hela nästa vecka (mao. jag har fullt ansvar för att ta hand om båda barnen helt själv hela veckan = vila när då??), kände jag att jag tog rätt beslut att sjukanmäla mig så jag kan vila upp mig så gott jag bara kan nu medan Fredrik också är hemma och därmed kan ta största ansvaret för barnen så att jag kan kurera mig.


Och med tanke på hur jag känt mig idag är jag ännu mer säker på att jag tog rätt beslut att sjukanmäla mig. Jag har inte varit speciellt snuvig, och jag har inte ont i halsen, men jag har varit väldigt frusen, trött och hängig hela dagen, och det har känts som att huvudvärken ligger och lurar konstant. Känner mig mao sjuk och förkyld i hela kroppen även om jag inte är speciellt snuvig eller har ont i halsen. Så störtförkyld är jag väl inte, men jag är definitivt inte frisk i heller. Har legat på soffan med fleecejacka på mig och en filt o småfruset och varit fruktansvärt trött hela dagen. Kommer vara hemma från jobb imorgon också, och på månd är jag ledig enligt schema. Hoppas på att kunna vara åter på jobb på tisd, men just nu känner jag att min hälsa är superviktig och jag måste verkligen vila och kurera mig innan loppet och operationen så mycket jag bara kan. Båda dessa dagar är VÄLDIGT viktiga för mig, var o en på sitt sätt, jag vill verkligen INTE behöva hoppa av/skjuta fram något av det. Så därför MÅSTE jag verkligen tänka på mig själv nu och se till att bli riktigt frisk innan jag återgår till jobb. (men detta innebär så klart inte att jag kommer stanna hemma från jobb "bara för att". Mår jag bra så kommer jag återgå till jobb, givetvis)


Har som sagt legat i soffan hela dagen idag, och jag har kurerat mig med te gjort på färsk apelsin, citron och ingefära, och ikväll ska jag ta ett varmt bad. Planerar att spendera morgondagen på samma sätt. Har köpt något som heter "coldzyme" på apoteket som många säger har hjälpt dem att korta ner sina förkylningar. Detta ska man enligt förpackningen ta en gång var annan timme max 6 gånger om dagen tror jag det var. Men jag tar det lite lugnt med det fram tills på månd då jag ska till vårdcentralen och ta om blodproverna som inte var riktigt bra, så tar det bara på morgonen fram tills dess, och Alvedon o annan form av smärtlindring undviker jag helt fram tills dess (så vidare jag inte åker på en grym huvudvärk). Vet inte hur mycket eller om något av dessa preparat skulle kunna påverka blodproverna på något vis, men jag vill inte chansa. Så jag kurerar mig genom massa vila och "hälsoteet" ist fram tills dess. 


Jag är inte längre speciellt nervös inför blodproverna, efter att ha pratat med en väninna som är distriktsjuksköterska och en väninna som är läkare, som har lugnat mig väldigt mycket. Bl.a så sa min "läkar väninna" att hon aldrig har varit med om att dessa blodprover varit onormala hos någon ung och frisk person som inte går på någon form av läkemedel (därav att jag undviker bla Alvedon fram tills på månd), så att hon trodde att det var någon som gjort något fel på vägen. Så just nu är jag mer orolig för att jag inte ska hinna bli frisk från förkylningen innan operationen än vad jag är för att något skulle vara fel med blodproverna, dvs mitt blod. Håll ändå gärna tummarna för mig på månd när jag ska ta om blodproverna.    Och håll tummarna superhårt att jag ska vara av med min förkylning riktigt snart!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards