Alla inlägg den 4 september 2015

Av Lina - 4 september 2015 19:33

Mina ben o fötter, framför allt det högra, ville inte alls som jag planerat och ville...

Jag hade lagt upp en plan för hur jag skulle förbereda mig för Lidingöloppet. Förutom att fortsätta med den vanliga träningen (ATC och Box & kick) fram till den sista veckan hade jag tänkt göra en sk. "runstreak" (dvs springa varje dag under en period) från den 1-14 sept, och sedan springa ett kort pass och ett lite längre pass den 3:e veckan, och ett lite längre pass precis i början på sista veckan, sedan ta det lugnt fram till loppet. (ingen ATC eller Box & kick sista veckan)



Dem tre första dagarna gick det precis som planerat. Jag sprang 5 km dag 1 och 2, 4 km dag 3. Och de tre första dagarna kändes det jättebra. Inga känningar av värk någonstans och det kändes som att det flöt på bra. Men idag, dag 4 kändes det inte alls bra. Det kändes mest tungt och jobbigt och efter drygt 1 km började jag få känningar i höger fot samt i båda vaderna. Andra kilometern gick det fortfarande ok, tungt men ok, och fortfarande mest bara "känningar" i fot o ben. Men sedan började det kännas som mer än bara "känningar", det började göra ont. Och dem två sista kilometrarna fick jag mer jogga fram än springa, för att det kändes inte alls bra. Foten ömmade till riktigt ordentligt till och från och det värkte i vaderna. Lyckades ändå "kriga ihop" 4 km.
Jag sprang i förmiddags vid 10, och det känns fortfarande i både höger fot och båda vaderna. Även lite smått i höften.


Tidigare idag hade jag tänkt ge det ett försök imorgon också för att sedan avgöra om jag ska fortsätta "streaken" eller inte efter det. Men nu ikväll har jag bestämt mig för att inte chansa, jag bryter streaken nu. I o med att jag fortfarande, trots att det är några timmar sedan jag sprang nu, fortfarande har lite ont i fot o vader, känns det väldigt dumt att chansa och springa imorgon också. Jag vill inte riskera några skador nu. Jag måste vara hel både inför loppet och inför operationen. Jag måste vara i så bra form jag alls kan, både inför loppet och operationen. Loppet för att jag ska klara av att springa det så klart, och inför operationen både för att den öht ska bli av, och för att resultatet ska bli så bra som möjligt.


Med operationer följer ju alltid risker för komplikationer, så då är det ju upp till mig att göra allt jag kan i min makt för att förutsättningarna att det ska gå bra, ska vara så bra som möjligt. För att förutsättningarna ska vara så bra som möjligt inför operationen ska jag först och främst se till att varken bli skadad eller sjuk. Sedan har jag satt alkoholstopp hela september och oktober månad. Drack öl och vin förra helgen, men sedan dess har jag inte druckit en droppe alkohol och kommer inte göra det förens i november. Kommer troligtvis dricka ETT glas champagne på kvällen efter Lidingöloppet, men bortsett från det är det helt stopp. Och så kommer jag träna så mycket och bra jag kan för att vara så stark och frisk i kroppen som möjligt, men utan att bli skadad. Dvs jag ska absolut inte "överträna".

Alkoholstoppet och träningen gagnar ju även Lidingöloppet. Så allt jag gör denna månad kan man säga är för att både Lidingöloppet och operationen ska gå så bra som möjligt.



Men jag får erkänna att det hade varit rätt mycket godare med ett glas vin ist för cola nu så här en fredag kväll... hehe Tur att det är värt det till slut..   

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards