Alla inlägg den 10 november 2015

Av Lina - 10 november 2015 14:36

  



Hjälp vad tiden går fort! Vid denna tiden för en vecka sedan hade jag precis blivet sövd.. En vecka sen operation alltså!


Dem tre första dagarna var värst. Dels för att jag så klart hade mest ont då, men även för att jag ju var tvungen att gå helt framåtlutad varje gång jag skulle gå någonstans. Detta tog väldigt mycket på ryggen, så dem tre första dagarna orkade jag inte göra mycket mer än att ligga i soffan från morgon till kväll. Att ta sig i och ur sängen och soffan var inte roligt för att det gjorde väldigt ont.    Fjärde dagen kunde jag äntligen börja sträcka på ryggen. SÅ skönt!    Det tog dock ett par dagar innan jag kunde stå helt rakt med ryggen, och jag kan än idag inte gå helt rakt med ryggen. Stå rakt har jag kunnat sen i söndags, men inte gå. Men jag klarar av att gå rakare för varje dag, och jag går NÄSTAN helt rakt nu.   



Passade på att ta en "efter bild" idag när jag hade gördeln i tvättmaskinen, och satte den vid sidan om en "före bild" jag tog några veckor innan op. Och det kändes väldigt skönt och roligt att se förändringen på det viset då jag känt mig (känner) väldigt svullen om magen. Och ja, ni kan ju själv se resultatet ovan. Vilken skillnad!!!    Ska bli riktigt roligt att se skillnaden sedan när svullnaden lagt sig. Hoppas på lite plattare mage då.      Men framför allt ska det bli skönt när svullnaden släpper så att magen kan bli lite mjukare. Nu är den rätt hård och det stramar väldigt mycket när jag står upp.



Var inne på akademikliniken igår på ett besök som visade sig vara rätt.. Onödigt. På lappen jag fick med mig hem stod det att om man får "skvalpig" buk skulle man ringa in för att komma in på bedömning och ev. tömning på vätska. I torsdags kväll när jag skulle duscha upptäckte jag att min buk var lite skvalpig. Så på fred morgon ringde jag in till kliniken. Dem hade ingen tid då, och sköterskan (usk) sa att jag skulle avvakta under helgen och ringa in igen på månd, men att jag måste komma in innan återbesöket nu på fred. Sagt och gjort. Ringde igår och fick en tid kl.10:30 Då jag inte vågar köra bil själv så långt riktigt ännu och fortfarande är rätt öm över magen, fick jag skjuts in av mina svärföräldrar. Får träffa en sjuksköterska som rätt fort talar om att det är för tidigt inpå operationen att göra en tömning, men att hon kunde titta och känna på magen ändå. Hon konstaterade att magen är för svullen och hård för  att göra en tömning, men att jag har vätska i buken. Detta är dock helt ofarligt så länge man inte har feber sa hon. Så jag var inne hos henne i fem minuter och sen var det bara att åka hem igen..   




Ska in på mitt återbesök på fred där dem bla ska ta bort stygnen från min nya navel. Jag hoppas att dem kan göra en tömning också då, och att magen kommer kännas mindre hård och svullen efter det.



Mina bristningar jag hade på magen efter graviditeterna är borta nu föresten.    Inte för att jag någonsin har tyckt illa om dem på något vis, har faktiskt inte brytt mig om dem öht. Men det gör heller inte så mycket att dem är borta så klart.    Kanske kommer dem synas igen sen när svullnaden lagt sig, det vet jag inte. Men gör dem det så gör det faktiskt inget. Mycket har jag stört mig på på min mage, men faktiskt varken mina bristningar eller ärret efter kejsarsnittet. Kejsarsnittet har jag iofs inte kunnat se om jag inte lyft på hänget.... haha   



Jag känner mig piggare och mer rörlig för varje dag som går och det är jätteskönt. Är fortfarande rätt öm över magmusklerna som ju blev ihopsydda, men jag har inte ont längre. Det gör fortfarande ont när jag hostar o nyser (framför allt när jag nyser), men det gör inte lika ont som för ett par dagar sedan.
Ska vara sjukskriven i 3 v till, och fortsätter det gå framåt i den takten det gör nu, tror jag inte det kommer vara några problem att börja jobba igen efter de tre veckorna.

Jag ska vila och vara bästa kompis med soffan denna veckan också, sen ska jag börja försöka ta en promenad, kanske inte varje dag, men var annan dag kanske. Kommer givetvis börja långsamt och försiktigt, och lyssna på kroppen och vända tillbaka hem så fort jag börjar känna mig trött. Men ändå börja röra lite mer på mig. Det tror jag att både kropp och knopp kan må bra av och behöva efter mer eller mindre konstant soffläge i två veckor.   



Ny uppdatering kommer om inte förr så efter att jag varit på återbesöket på fred

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards