Direktlänk till inlägg 16 mars 2017

Man vet inte vad man har förens man förlorat det

Av Lina - 16 mars 2017 09:10

Lite så känner jag just nu; "man vet inte vad man har förens man förlorat det". Som dem flesta vet vid detta laget gjorde jag en operation i slutet av september förra året (fortfarande något av det bästa jag gjort för mig själv     ). Efter operationen tog det ett tag innan jag kom igång ordentligt med löpningen igen. Dem första veckorna varken kunde eller fick jag springa (eller träna öht), och när jag väl fick börja springa igen gick det trögt dem första veckorna. Kondition (och motivation känns det som..) är verkligen en färskvara! Men i januari var konditionen äntligen något så när som den var innan igen, och jag kände mig i bra form igen. Med en bra kondition, ny motivation, och ett maraton bokat, ökade jag mängden träning hela januari. Det kändes ju äntligen SÅ bra igen, och med ett maraton framför mig MÅSTE jag ju utöka träningen om jag inte vill behöva krypa i mål.. haha    Hela januari gick som på räls, och i slutet av januari sprang jag ett ganska tufft intervallpass. Tyckte dock att jag värmde upp bra. Sprang ca 3 km i ganska lugnt tempo innan jag påbörjade intervallerna. Iaf så efter det passet har jag haft ont i min högra fot. Det gör inte ont under träning (inte så att det stör eller påverkar träningen iaf - har känt av en SVAG värk korta stunder under träningen vid ett par tillfällen. Men det har bara varit typ "där värkte det till. Sen försvann det igen"), utan gör ont först efteråt. Har ont på ovansidan foten från en liten bit upp mot smalbenet och ner mot o i tårna. Har haft ont i foten i drygt 8 veckor nu. Har sedan jag fick ont i foten sprungit tre, i min värld, korta pass. Två på strax över 3 km och ett på strax över 2 km. Dem två första passen sprang jag ca 1 v efter att jag fick ont i foten, sedan hade jag total löpvila i ca 4v innan jag sedan tog 2 km passet.



Var hos en sjukgymnast första veckan i mars, och hon trodde att det bara var en överbelastning och gav mig lite "sträck övningar" och balans övningar. Har väl inte blivet mycket bättre sedan dess. Har visserligen inte gjort övningarna varje dag som jag kanske skulle göra egentligen, men anledningen till att jag inte gjort det varje dag är för att det har inte känts bra att göra övningarna de dagar jag haft ont i foten nästan hela dagen. Ja och sedan får jag väl erkänna att det även är för att jag är SÅ dålig på att göra någon form av hemmaträning..  hehe  Men jag har ändå gjort övningarna runt tre till fyra gånger i veckan.



Jag har väldigt dåligt tålamod, och med lite frustration efter att ha haft problem med foten så länge, och stress över kommande lopp på det, vill jag att övningarna från sjukgymnasten skulle göra foten frisk mycket fortare.. Så bara runt en vecka efter att jag varit hos sjukgymnasten ringde jag och bokade, efter tips från en av löpgrupperna jag är med i, tid till en kiropraktor. Ska dit i em. och jag hoppas verkligen att han ska kunna göra under för min fot! Foten har dock känts NÄSTAN helt bra nu dem 2-3 sista dagarna. Har haft ont, men inte alls i samma styrka som innan, och inte mycket alls i tårna eller vid smalbenet, utan i princip bara på själva ovansidan foten. Så självklart hoppas jag att detta betyder att foten äntligen är på väg att bli frisk, och att kiropraktorn inte ska behöva göra så mycket.



Nu är våren på väg och jag hoppas verkligen att jag ska kunna springa hela våren! Men jag ska verkligen börja lugnt och försiktigt så fort kiropraktorn säger att det är ok att börja springa igen. Har iofs redan fått ett OK från sjukgymnasten så länge jag inte springer några 5 km+ rundor, men det känns bättre att börja springa igen om jag får ett OK från kiropraktorn också. 2 km passet var knappt en vecka efter att jag hade varit hos sjukgymnasten, men har inte sprungit mer sedan dess för att jag har fortsatt haft rätt mycket problem med foten efter det passet.

Men nu har jag som sagt inte haft mycket ont alls i foten dem 2-3 sista dagarna, så hoppas hoppas!! Fot jäkel bli frisk nu!!!



Drygt 7 v till Vårruset, 8 till Lundaloppet och drygt 9 v till Göteborgsvarvet.. Fotjäkel, jag har inte tid att ha löpstopp mycket längre till..   

 
 
Anna

Anna

16 mars 2017 11:57

Håller tummarna för dig!! ❤

http://AnnaNilsson.cc

Lina

16 mars 2017 12:27

Tack snälla ?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 10 januari 2021 16:18

Jag har inte bloggat så mycket de senaste åren då jag mer eller mindre använder min Instagram/Fb som blogg med mina dagliga 1-4 inlägg (ibland fler, jag vet   ) med ibland bara en kort text och ibland ett helt inlägg. Men jag brukar försöka uppdatera...

Av Lina - 9 juni 2020 18:57


           Det har jag aldrig provat tidigare så det klarar jag helt säkert! /Pippi Långstrump     Har sedan vi började springa lite längre distanser som halv och helmaror alltid sagt att det vore kul att klara av att springa ett ultramara...

Av Lina - 8 juni 2020 12:35

Att världen är upp och ner just nu går inte att undgå någon. Att man varje morgon, särskilt jag som jobbar med äldre människor från 75 år och uppåt, måste ställa sig frågan "är jag tillräckligt frisk idag?" "Kan jag gå till jobb och kan jag skicka ba...

Av Lina - 19 januari 2020 11:27

Som vanligt en mindre evighet sedan jag uppdaterade min blogg. Man kan säga att jag mer eller mindre använder Instagram (och Facebook) som en daglig blogg nu för tiden, då jag där ofta skriver ett långt/lite längre inlägg om dagen, hur dagen varit. D...

Av Lina - 19 augusti 2019 18:47


    För er som endast vill läsa själva "racerapporten" kan bläddra ner en bit till den mörkblåa texten     Vi lyckades båda få ledigt på torsdagen och kunde därmed åka upp till Dalarna redan på tidig torsdag morgon. Planen från början va...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards