Direktlänk till inlägg 28 mars 2015

Kommit till insikt

Av Lina - 28 mars 2015 13:51

Jag har kommit till insikt om en sak. Min vikt har i princip stått stilla nu i ca tre månader. Har pendlat mellan 57,4-58 kg. Det jag kommit till insikt om är att så länge jag lever på det viset jag gör nu kommer jag fortsätta ligga o pendla mellan 57,4-58 kg och inte gå ner så mycket mer.



Så jag har två alternativ;
1) Fortsätta som jag gör nu och försöka acceptera att min kropp med detta val bestämt sig för att ligga runt 57-58 kg.

2) Leva ännu mer strikt än jag gör nu, detta innebär att leva strikt 6 dagar i veckan ist för som nu 4,5-5 dag i veckan, och gör jag detta vet jag att jag kommer gå ner bättre i vikt och komma ner till 55-56 kg som jag länge nu pratat om att jag vill vara på.



Jag har lite "ha kakan och äta kakan dilemmat" skulle man kunna säga. Jag vill gå ner till 55-56 kg, men samtidigt trivs jag väldigt bra med den livsstilen jag har nu och vill fortsätta med den. Så frågan är hur mycket det egentligen är värt för mig att komma ner till 55-56 kg? Och jag känner faktiskt att även om jag skulle vilja ner till 55-56 kg egentligen, så vill jag fortsätta leva som jag gör nu. Jag VILL äta och dricka lite extra gott både på fredagen och lördagen för att jag älskar goda viner, öl och god mat. Och så fort våren sätter igång på allvar och det blir ljust ute längre om kvällarna vet jag att jag kommer träna ännu mer än jag gör nu. Och då är jag rätt säker på att det kommer börja hända saker på vågen igen även om jag äter o dricker gott både på fredagen och lördagen. Den enda ändringen jag känner att jag är villig att göra är att sluta ta den där ölen på söndag kvällen framför tv'n och inte äta något onyttigt alls, på söndagen. Som det är nu brukar vi ta vars en öl (33 cl) på kvällen framför tv'n och ibland någon form av godis (inga stora mängder dock) på söndagen. Och det är ju faktiskt rätt onödigt egentligen. Så mao den förändring jag just nu känner att jag är villig att göra är att leva strikt 5 dagar i veckan ist för som nu 4,5 dagar (räknar bara söndagen som halv de söndagar jag dricker en öl men håller en bra diet i övrigt).



På ett vis känns det som att genom att ta detta beslut att jag snubblar på målsnöret. Och ja, det gör jag ju. MEN! Det är ett medvetet eget val jag gjort för att jag ju faktiskt inte både kan ha kakan och äta kakan, och just nu vill jag inte ändra min livsstil mer än jag redan gjort. Så länge jag fortsätter träna regelbundet och lika mycket som jag gör nu, och till våren och sommaren tom. ännu mer, och så länge jag håller mig under 58 kg känner jag mig nöjd med detta val. Sedan är detta absolut ingen slutgiltigt beslut, utan känner jag en dag att jag är villig att ändra min livsstil ytterligare för att komma ner på 55-56 kg, så kommer jag satsa på det till 110%. Men just nu känner jag att jag orkar och vill inte jaga siffrorna 55-56 kg längre. Så länge jag mår bra med den livsstilen jag har nu, vilket jag faktiskt gör, och så länge jag tränar regelbundet och så mycket som jag gör nu (3-4 dagar i veckan) så att jag ändå håller mig på en jämn och ändå till min längd bra vikt, dvs så länge vikten plötsligt inte börjar skena iväg åt fel håll, så känns detta beslut väldigt bra och som ett helt rätt beslut för mig just nu.



Nu är det slutjagat efter en siffra för ett tag framåt iaf. Nu ska jag i stället koncentrera mig på att lägga i en extra växel när det kommer till träningen ist. Dvs bli bättre med löpningen och fortsätta med övrig träning som jag gör nu. I nuläget känner jag att jag får vad styrketräning jag behöver, men att jag springer mer sällan än jag egentligen vill. I nuläget springer jag tyvärr inte mer än 1-2 gånger i veckan, och oftast inte mer än högst 8 km. Springer milen någon enstaka gång då och då. Men egentligen vill jag springa åtminstone tre dagar i veckan, och milen och längre åtminstone en dag i veckan. DETTA blir mitt mål from. nu och det känns väldigt bra!



Nu KÖR vi!!

 
 
A

A

28 mars 2015 14:28

Tycker att du gör helt rätt som inte jagar en siffra. Och som du kom fram till så är ju huvudsaken att du mår bra och är nöjd. Och vi vet ju hur vi ska göra för att gå ner i vikt både du och jag! Keep up the good work! Du är grym! Kram

http://trivsmedmittnyaliv.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anna

29 mars 2015 22:27

det skiljer ju inte så mycket på vad du väger o "egentligen" vill väga så 2 kg hit o dit är väl inte så viktigt och som du säger så kommer de säkert försvinna när du tränar mer och så :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 10 januari 2021 16:18

Jag har inte bloggat så mycket de senaste åren då jag mer eller mindre använder min Instagram/Fb som blogg med mina dagliga 1-4 inlägg (ibland fler, jag vet   ) med ibland bara en kort text och ibland ett helt inlägg. Men jag brukar försöka uppdatera...

Av Lina - 9 juni 2020 18:57


           Det har jag aldrig provat tidigare så det klarar jag helt säkert! /Pippi Långstrump     Har sedan vi började springa lite längre distanser som halv och helmaror alltid sagt att det vore kul att klara av att springa ett ultramara...

Av Lina - 8 juni 2020 12:35

Att världen är upp och ner just nu går inte att undgå någon. Att man varje morgon, särskilt jag som jobbar med äldre människor från 75 år och uppåt, måste ställa sig frågan "är jag tillräckligt frisk idag?" "Kan jag gå till jobb och kan jag skicka ba...

Av Lina - 19 januari 2020 11:27

Som vanligt en mindre evighet sedan jag uppdaterade min blogg. Man kan säga att jag mer eller mindre använder Instagram (och Facebook) som en daglig blogg nu för tiden, då jag där ofta skriver ett långt/lite längre inlägg om dagen, hur dagen varit. D...

Av Lina - 19 augusti 2019 18:47


    För er som endast vill läsa själva "racerapporten" kan bläddra ner en bit till den mörkblåa texten     Vi lyckades båda få ledigt på torsdagen och kunde därmed åka upp till Dalarna redan på tidig torsdag morgon. Planen från början va...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards