Direktlänk till inlägg 28 februari 2015

Åhus trailrun 2015

Av Lina - 28 februari 2015 19:10

        



Idag sprang jag och Fredrik vårt livs första traillopp. Kanske borde man börja med 5 km första gången man springer ett nytt sorts lopp, men varför börja smått?    När vi anmälde oss till loppet för några/ett par månader sedan tvekade vi inte speciellt länge om vi skulle välja att springa 5 eller 10 km. Ska man ändå ge sig själv en utmaning kan man väl lika bra utmana sig ordentligt direkt? Och, i september ska vi ju trots allt springa ett traillopp på 30 km.. (sedan är Lidingöloppet inte så mycket till traillopp säger dem, men det räknas ändå som trail/terräng) Så, det blev 10 km.



Dem 2-3 första kilometrarna var det inte så farligt, tvärtom ganska enkelt och skönt för ben och fötter med mjuka skogsstigar och underbar natur. Men sedan kom dessa mordiska sanddyner! Hård sand, mjuk sand, blöt sand. You name it, det fanns där! Sand i upp- och nedförsbackar, leriga uppförsbackar, mjuka upp- och nedförsbackar.. Vill man springa ett utmanande traillopp rekomenderar jag detta! Sedan är där säkerligen andra traillopp som är ännu jobbigare, men som nybörjare inom trail var detta en riktig utmaning!



Banan var på 5 km, så vi som skulle springa 10 km fick alltså springa banan två gånger. Första varvet tänkte jag efter knappt halvvägs att "jisses vad har jag gett mig in på? Jag skulle ha valt 5 km ist för 10!!" Dem 2-3 första kilometrarna var som sagt inte alls jobbiga, men sanddynerna tog riktigt ordentligt på ben och flås! I ett svagt ögonblick var det tom. så att jag funderade på att bryta efter det första varvet. Men, sedan tog jag nya tag o sa till mig själv på skarpen att "Lina! Skärp dig nu! Bara SPRING! Du klarar detta!"



Andra varvet kändes förvånansvärt nog faktiskt lättare än första. Lätt var det inte så klart, banan var ju den samma och trött som ett as var jag, men ja.. På något vis kändes det ändå lättARE. Nu hade jag fått upp ett hyfsat bra flås, och nu visste jag ju hur banan såg ut. Vart jag kunde springa lite fortare, och vart jag var tvungen att sakta in och tom. bitvis promenera, för att klara mig runt ett varv till. Sedan fick jag en underbar stöttning av två Lonesome runners som också gjorde att jag klarade av att behålla fokus och inte ge upp. Stort tack Lena och Ola Örnberg!   



Vet tyvärr inte min exakta måltid då min Runkeeper strulade pga dålig satelitmottagning, men Fredrik kom i mål på 1h 10 min, och han sa att han trodde att han varit i mål runt 5-6 min när jag kom in. Så runt 1h 15 min ca. Med tanke på att det var en riktigt jobbig terräng, att det var mitt första terränglopp, och att jag fortfarande inte är helt 100% frisk från förkylningen (och inte tränat löpning på en hel vecka), så är jag väldigt nöjd!



Vi fick helt klart mersmak båda två, och kom fram till att vi utan tvekan ska springa detta loppet nästa år också, och att vi ska springa fler traillopp hädanefter!   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 10 januari 2021 16:18

Jag har inte bloggat så mycket de senaste åren då jag mer eller mindre använder min Instagram/Fb som blogg med mina dagliga 1-4 inlägg (ibland fler, jag vet   ) med ibland bara en kort text och ibland ett helt inlägg. Men jag brukar försöka uppdatera...

Av Lina - 9 juni 2020 18:57


           Det har jag aldrig provat tidigare så det klarar jag helt säkert! /Pippi Långstrump     Har sedan vi började springa lite längre distanser som halv och helmaror alltid sagt att det vore kul att klara av att springa ett ultramara...

Av Lina - 8 juni 2020 12:35

Att världen är upp och ner just nu går inte att undgå någon. Att man varje morgon, särskilt jag som jobbar med äldre människor från 75 år och uppåt, måste ställa sig frågan "är jag tillräckligt frisk idag?" "Kan jag gå till jobb och kan jag skicka ba...

Av Lina - 19 januari 2020 11:27

Som vanligt en mindre evighet sedan jag uppdaterade min blogg. Man kan säga att jag mer eller mindre använder Instagram (och Facebook) som en daglig blogg nu för tiden, då jag där ofta skriver ett långt/lite längre inlägg om dagen, hur dagen varit. D...

Av Lina - 19 augusti 2019 18:47


    För er som endast vill läsa själva "racerapporten" kan bläddra ner en bit till den mörkblåa texten     Vi lyckades båda få ledigt på torsdagen och kunde därmed åka upp till Dalarna redan på tidig torsdag morgon. Planen från början va...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards