Direktlänk till inlägg 10 mars 2015

Svårt att hålla fokus

Av Lina - 10 mars 2015 21:45

Jag har den sista tiden haft svårt att hålla fokus på mitt viktmål. Jag VILL ner till 54-55 kg för att jag var där för runt ett år sedan o kände verkligen att DETTA är min trivselvikt. Då kände jag att det enda jag vill nu är att komma i bättre form genom muskler. Dvs plattare o "hårdare" mage, snygga armmuskler och starka (och snabba ?) ben. Lite mer "fit" sas. Skulle det sedan bli något lite plus på vågen pga musklerna hade det inte gjort så mycket eftersom att jag vet att man kan gå upp lite i vikt när man bygger muskler.


Men dem sista 7-8 månaderna har vågen gått rätt mkt upp o ner vilket är fullt normalt, det vet jag. Men under julen lyckades jag på något vis gå upp nästan 3 kg, och dessa kilon har jag inte lyckats bli av med. Går ner 0,5 kg ena veckan för att sedan gå upp 0,7 nästa. Ett steg framåt två steg bak, känns det som.


Jag tror, eller vet rättare sagt, att det är detta som gör att jag har svårt att hålla fokus på dit jag vill komma. Ena veckan sköter jag mig och klarar av att hålla fokus, men nästa får jag tankar o känslor som "äsch jag orkar inte jaga siffror längre, jag ÄR ju smal även om jag kanske inte är riktigt lika smal som jag egentligen vill vara. Jag struntar i att försöka gå ner i vikt nu". Och jag är inte helt dum o blind, jag vet att detta är rätt sunda tankar egentligen, att jag borde börja leva o njuta ist för att jaga en siffra på vågen. Jag VET det.


Men samtidigt innebär detta även att snubbla på målsnöret, att ge upp ett mål jag är SÅ nära att för första gången i mitt liv nå. Och jag är trött på att ge upp så fort det är motigt o inte riktigt går så bra som jag vill. Jag har gjort det i hela mitt liv. Vad gav det mig? Jo övervikt o dåligt självförtroende.


Jag VILL inte ge upp nu när jag är så nära, nu när jag faktiskt HAR hittat o nåt min trivselvikt en gång. Jag SKA inte ge upp! Jag vill inte släppa kontrollen o riskera att hamna tillbaka i gamla spår igen. Jag vill ha kontroll, och oroa er inte, jag njuter också ändå. Jag njuter av känslan jag får efter varje träningspass, jag njuter av att kunna handla den sortens kläder jag förut bara kunde drömma om, jag njuter av att faktiskt TYCKA OM det jag ser i spegeln. Jag har gett upp i hela mitt liv så fort det blivet motigt. Aldrig mer!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 10 januari 2021 16:18

Jag har inte bloggat så mycket de senaste åren då jag mer eller mindre använder min Instagram/Fb som blogg med mina dagliga 1-4 inlägg (ibland fler, jag vet   ) med ibland bara en kort text och ibland ett helt inlägg. Men jag brukar försöka uppdatera...

Av Lina - 9 juni 2020 18:57


           Det har jag aldrig provat tidigare så det klarar jag helt säkert! /Pippi Långstrump     Har sedan vi började springa lite längre distanser som halv och helmaror alltid sagt att det vore kul att klara av att springa ett ultramara...

Av Lina - 8 juni 2020 12:35

Att världen är upp och ner just nu går inte att undgå någon. Att man varje morgon, särskilt jag som jobbar med äldre människor från 75 år och uppåt, måste ställa sig frågan "är jag tillräckligt frisk idag?" "Kan jag gå till jobb och kan jag skicka ba...

Av Lina - 19 januari 2020 11:27

Som vanligt en mindre evighet sedan jag uppdaterade min blogg. Man kan säga att jag mer eller mindre använder Instagram (och Facebook) som en daglig blogg nu för tiden, då jag där ofta skriver ett långt/lite längre inlägg om dagen, hur dagen varit. D...

Av Lina - 19 augusti 2019 18:47


    För er som endast vill läsa själva "racerapporten" kan bläddra ner en bit till den mörkblåa texten     Vi lyckades båda få ledigt på torsdagen och kunde därmed åka upp till Dalarna redan på tidig torsdag morgon. Planen från början va...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards