Direktlänk till inlägg 20 mars 2014

Farligt att slappna av för mycket

Av Lina - 20 mars 2014 15:52

Dem senaste veckorna har jag slarvat jättemycket med kosten. Jag köper färdigrätter (sådana där Findus färdigrätter ni vet) 1-2 gånger i veckan till lunch på jobb om det inte blivet mat över från kvällen innan hemma nästan varje vecka, och när jag har mat med mig hemifrån (rester) blir det oftast allt för stora portioner. Och till kvällsmaten slarvar jag jättemycket med att ha sallad och/eller grönsaker till maten, och tar även där oftast (inte varje dag) för stora portioner. Inte lika stora portioner som jag gjorde innan jag började min viktresa, men större portioner än jag egentligen behöver och bör ta. Och det händer allt för ofta att jag unnar mig tex glass mitt i veckan.


Och för att inte prata om helgerna! ALLT för mycket slarv! Dem sista veckorna har vi ätit onyttigt (chips, brie, choklad och liknande) både fred, lörd och vissa helger även söndagen. Vi har fallit tillbaka i gamla helgvanor mao. INTE bra!


Jag har helt enkelt börjat slappna av allt för mycket efter att ha varit viktstabil i rätt många månader (7 mån), börjat slarva allt för ofta, tappat fokus. Och det är INTE bra! Känner att jag börjar hamna tillbaka i samma gamla spår allt mer och mer, känner att jag allt oftare har tankar som "jag orkar inte bry mig så mycket, jag kan gott unna mig detta, jag rör ju ändå på mig så mycket". INTE bra!! Och visst, jag ligger fortfarande strax under 57 kg, jag pendlar mellan 54,7-56,7 kg, jag hamnade på samma (exakt) vikt när jag vägde mig på Viktväktarna igår som sist jag vägde mig på Viktväktarna för 5-6 veckor sedan. Och det är ju bra så länge vågen inte hamnar på plus.


MEN! Jag vill ju faktiskt inte stå och pendla mellan 55-56 kg, jag vill ju ner till 54 kg, jag vill få plattare mage och starkare o snyggare kropp. Och så länge jag slarvar med kosten så här mycket når jag inte dit, även om jag tränar 3-4 ggr/v. Träningen gör att jag håller mig under 57 kg som jag vill, men kosten måste vara bra också om man vill nå dit man vill. Jag har inte bråttom att nå till 54 kg, jag är ganska nöjd med min vikt redan nu egentligen, men jag känner ändå att jag måste ta tag i kosten igen innan jag tappar fokus allt för mycket. Jag har varit jättetrött och lätt iriterad dem sista veckorna, och jag är säker på att det beror på kosten.


Så from. nu MÅSTE det bli skärpning och ändring! Jag MÅSTE hitta fokus igen!

Bättring med vad jag äter på lunchen, mindre portioner och mer grönt till kvällsmaten, och inte så mycket onyttigt om helgerna! Jag tänker fortsätta unna mig både vin och öl på både fred och lörd, men vad vi äter framför tv'n på helgkvällarna måste det bli ändring på! Melon, färsk ananas och liknande som fredagsmys och endast onyttigt matmys på lördagarna. Söndagarna som vilken dag som helst mitt i veckan. Kanske en öl eller ett glas vin till maten eller framför tv'n på kvällen, men inte mer än så. Och framför allt inget onyttigt i matväg!


Kom igen Lina! FOKUS!!!!

 
 
L

L

25 mars 2014 16:45

Hej! Ja det är lätt att man tappar fokus när man varit viktstabil ett tag. Men du hittar snart fokus igen, du verkar så målmedveten! Hejja dig!
Kram

http://iskinny.blogg.se

Lina

25 mars 2014 17:08

Tack så mkt :) Har hittat fokus igen :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 10 januari 2021 16:18

Jag har inte bloggat så mycket de senaste åren då jag mer eller mindre använder min Instagram/Fb som blogg med mina dagliga 1-4 inlägg (ibland fler, jag vet   ) med ibland bara en kort text och ibland ett helt inlägg. Men jag brukar försöka uppdatera...

Av Lina - 9 juni 2020 18:57


           Det har jag aldrig provat tidigare så det klarar jag helt säkert! /Pippi Långstrump     Har sedan vi började springa lite längre distanser som halv och helmaror alltid sagt att det vore kul att klara av att springa ett ultramara...

Av Lina - 8 juni 2020 12:35

Att världen är upp och ner just nu går inte att undgå någon. Att man varje morgon, särskilt jag som jobbar med äldre människor från 75 år och uppåt, måste ställa sig frågan "är jag tillräckligt frisk idag?" "Kan jag gå till jobb och kan jag skicka ba...

Av Lina - 19 januari 2020 11:27

Som vanligt en mindre evighet sedan jag uppdaterade min blogg. Man kan säga att jag mer eller mindre använder Instagram (och Facebook) som en daglig blogg nu för tiden, då jag där ofta skriver ett långt/lite längre inlägg om dagen, hur dagen varit. D...

Av Lina - 19 augusti 2019 18:47


    För er som endast vill läsa själva "racerapporten" kan bläddra ner en bit till den mörkblåa texten     Vi lyckades båda få ledigt på torsdagen och kunde därmed åka upp till Dalarna redan på tidig torsdag morgon. Planen från början va...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards