Direktlänk till inlägg 29 februari 2016

4 månader sen bukplastiken

Av Lina - 29 februari 2016 12:43



Tiden springer iväg! Det har redan gått 4 månader sedan min bukplastik. Jag har haft turen att ännu så länge inte ha haft en enda komplikation. Det enda tråkiga jag haft hittills är frustrationen över att det går så väldigt mycket upp o ner hur min mage ser ut. Större delen av tiden ser magen ut som dem två nedersta bilderna. Svullen och väldigt rundad form. Men så kommer det ett par dagar till o från då den är så platt och fin som dem två översta bilderna. Den har dock inte varit fullt lika platt o fin som den var tre veckor efter operationen; översta bilden till vänster. Magen var RIKTIGT platt o fin, så som jag vill att den ska se ut o som jag alltid (länge) drömt om att den skulle se ut som sagt ca 3 v efter operationen. Men sedan dess har den inte varit plattare än översta bilden till höger. Dvs platt men med något litet rundad form i höjd med o under naveln. (men även detta är jag SÅ nöjd och glad över även om drömmen självklart är att den ska vara lika platt som den var 3 v efter op)

 

 

Jag är jätteglad och tacksam över att jag inte längre har något löst häng över buken. Vill förtydliga detta så folk inte himlar med ögonen och tycker att jag är otacksam.

Tycker fortfarande att det känns jättekonstigt att ta med handen "där nere" och så är där inget som "tar emot" när jag för handen över/uppåt. Känns jättekonstigt att det är helt slätt och inget som tar emot och "följer med upp".    Tycker fortfarande att det känns jättekonstigt att inte behöva "lyfta upp magen" när jag sitter på toaletten. Vet inte om det är något liknande som när man pratar om "fantomsmärtor" men det känns i mellanåt som att magen fortfarande är där, så jag är på väg att lyfta upp magen ibland när jag sitter på toaletten. Men så kommer jag underfund med och ser ju, att där är inget att lyfta upp.    Allt detta är jag SÅ glad och nöjd över att slippa, och jag har inte längre samma sorts komplex över magen.

 

 

Men pga att magen större delen av tiden är lite svullen och har en väldigt rundad form, har jag tyvärr fortfarande lite komplex över magen. Jag skäms inte över den längre, men jag har fortfarande lite komplex. Tyvärr. Inte så MYCKET komplex tack o lov, men ändå.

Det som gör mig så frustrerad är att till och från så ÄR ju magen så platt och fin som jag vill att den ska vara. Och då känner jag mig SÅ glad och nöjd och ÄLSKAR verkligen min mage!      

Men denna känsla får jag inte ha mer än max ett par dagar åt gången 1-2 ggr/mån. Jag tror det är detta också, som gör att jag fortfarande har lite komplex över magen, att ett par dagar i månaden får jag lov att känna mig 110% nöjd över hur magen ser ut, men sedan svullnar den upp igen. Och det är SÅ frustrerande närjag vet hur platt o fin magen är mellan varven men väldigt sällan. Sedan kan det gå ett par-tre veckor innan den är platt igen, och under denna tiden hinner man ju börja bli lite nervös över om jag inte kommer få den där platta o fina magen igen. Om det är så här rundad o svullen magen kommer vara i stort sett alltid. Hade magen varit svullen och rundad ALLTID tror jag det hade varit lättare att acceptera det och tycka att det är OK, vara helt nöjd och tacksam över att jag åtminstone inte längre har något häng. Men i o med att jag har fått uppleva magen som helt platt några gånger sen operationen så vill jag ju att den ska se ut så igen, så vill jag ju att den ska se ut så alltid. Så VET jag ju att den KAN vara helt platt. Det är inte det att den inte kan vara helt platt, för att det KAN den ju, uppenbarligen. Har man inte gått igenom detta själv är det svårt att förklara hur jag menar och hur jag känner. Men jag hoppas att jag lyckas få fram någorlunda iaf, hur jag upplever det och känner.   

 

 

Sen vill jag även förtydliga att jag VET att det är en stor operation jag genomgått, att jag VET att 4 månader är väldigt kort tid, och jag VET att det är fullt normalt att vara svullen så länge som ett år efter operationen. Där är tom. dem som är det upp mot 1,5-2 år har jag hört. Så jag VET ju att det är fullt normalt och inget konstigt. Jag VET även att magen KOMMER bli platt så småningom. Vet ju inte det med 110% säkerhet givetvis, men med tanke på att den ju faktiskt ÄR platt mellan varven så.....    Har förtydligat detta förut, men förtydligar det igen då jag fått lite irriterade svar ett par gånger när jag "beklagat" mig över detta, trots att jag även för dessa personer förtydligat att jag vet om att det är en stor operation jag genomgått o att det är normalt. Gillar verkligen inte när folk missförstår o blir irriterade på mig.   

 

 

Men att jag vet om detta gör ju inte frustrationen mindre när magen större delen av tiden är svullen, och sedan får jag vara 110% glad o nöjd en eller två dagar, för att sedan sucka lite för att magen svullnat upp IGEN. Jag vill ju att magen ska vara helt platt alltid NU, inte sen. Sen vet jag ju ändå att en bukplastik är en stor operation och att det inte är någon "quick fix". Men ja, tålamod är inte min starka sida, och känslan jag har när jag ser magen när den är helt platt vill jag ha alltid. Nu. Inte om ett år. Nu. hahaha    Tålamod Lina, tålamod. Jag vet.

Det blir ju inte bättre när jag sedan känner ett par stycken som gjort samma operation, har haft helt platt mage hela tiden, redan 3-4 månader efter operationen. Jag vill ju också ha helt platt mage hela tiden redan nu efter 3-4 månader. Precis som dem. haha    Men, jag VET. Det är individuellt och det är ovanligare att ha helt platt mage hela tiden redan efter 3-4 månader, än vad det är att fortfarande vara svullen, 3-4 månader efter op.

 

 

Jag känner att jag behöver gnälla av mig lite då och då. Även om jag EGENTLIGEN är väldigt glad, nöjd och tacksam över att jag fått denna operation.

 

 

Var på "3 månaders" återbesök/kontroll på Akademikliniken förra veckan. Det blev dock 4 månaders kontroll ist för 3, men dem hade ingen tid som passade mitt schema, i början av månaden. Hon tyckte att magen och ärret såg väldigt fint ut. Svullen så klart, men det är ju fullt normalt. Som hon sa så blir hon mer förvånad när någon kommer på detta besöket och är helt platt redan. Hon "rådde" mig att ha gördeln på vid träning tills det gått åtminstone ett halvår, eftersom att magen svullnar upp väldigt lätt vid träning dem första månaderna. Och det har jag ju märkt att den gjort också. Men då den ju är svullen mer eller mindre alltid, är det inget jag funderat så mycket på egentligen. Hade gördeln på när jag tränade fram till runt 10 v efter operationen, men dem sista veckorna har jag kört utan. Och det har ju fungerat på viset att jag inte haft ont av det. Men visst, sen HAR magen ju varit lite extra svullen dagen efter när jag tränat. Så jag har börjat ha den på när jag tränar igen nu, och kommer ha det ytterligare ett par-tre månader.

 

 

Jag fick "ok" att börja med tuff och intensiv träning igen när jag var på återbesöket, men att jag skulle ta det lite försiktigt och lyssna på kroppen. Så i torsdags var jag på mitt första Box & kick pass sen operationen. Fyra månader sedan sist. Det kändes kan jag säga. Jag märkte direkt att jag förlorat väldigt mycket muskelmassa under dessa fyra månader, och även om konditionen är ok fortfarande, så är den ju inte lika bra som innan operationen. Så klart. Men det kändes ändå bra och var RIKTIGT roligt!    Vågar dock ännu inte mig på alldeles för hårda magövningar, så jag gjorde inga situps alls, och fegade lite när jag gjorde andra övningar där även magen fick jobba lite även om det inte var direkta magövningar. Kommer "fega" lite med magövningar en månad till iaf, men i övrigt köra på lika hårt o tufft som innan. Better be safe than sorry..

Ikväll ska jag på mitt första ATC (högintensiv styrketräning) sen operationen. Är lite smånervös för hur det ska gå då det passet brukar innehålla en hel del magövningar. Men, får ju säga till tränaren att jag gjort en bukplastik, så får hon hjälpa mig anpassa magövningarna efter vad jag klarar av. Så det ska nog gå hur bra som helst.      Sedan på torsdag har jag bokat in mig på Box & kick igen, och där i mellan har jag tänkt få med åtminstone ett löp pass också denna veckan. Känns SÅ gött att vara igång igen!!       

 

 

För övrigt har jag tänkt några veckor framöver prova att försöka utesluta potatis, pasta och ris helt och hållet ur min kost, för att se om detta kan påverka svullnaden över magen något. Även här lyssnar jag dock så klart också på kroppen. Blir jag tröttare o tappar energi och om det påverkar min träning negativt, kommer jag införa det igen. Men jag tänkte prova några veckor iaf.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 10 januari 2021 16:18

Jag har inte bloggat så mycket de senaste åren då jag mer eller mindre använder min Instagram/Fb som blogg med mina dagliga 1-4 inlägg (ibland fler, jag vet   ) med ibland bara en kort text och ibland ett helt inlägg. Men jag brukar försöka uppdatera...

Av Lina - 9 juni 2020 18:57


           Det har jag aldrig provat tidigare så det klarar jag helt säkert! /Pippi Långstrump     Har sedan vi började springa lite längre distanser som halv och helmaror alltid sagt att det vore kul att klara av att springa ett ultramara...

Av Lina - 8 juni 2020 12:35

Att världen är upp och ner just nu går inte att undgå någon. Att man varje morgon, särskilt jag som jobbar med äldre människor från 75 år och uppåt, måste ställa sig frågan "är jag tillräckligt frisk idag?" "Kan jag gå till jobb och kan jag skicka ba...

Av Lina - 19 januari 2020 11:27

Som vanligt en mindre evighet sedan jag uppdaterade min blogg. Man kan säga att jag mer eller mindre använder Instagram (och Facebook) som en daglig blogg nu för tiden, då jag där ofta skriver ett långt/lite längre inlägg om dagen, hur dagen varit. D...

Av Lina - 19 augusti 2019 18:47


    För er som endast vill läsa själva "racerapporten" kan bläddra ner en bit till den mörkblåa texten     Vi lyckades båda få ledigt på torsdagen och kunde därmed åka upp till Dalarna redan på tidig torsdag morgon. Planen från början va...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards