Direktlänk till inlägg 8 januari 2016

Bättre självförtroende, roligare att ta hand om mitt utseende

Av Lina - 8 januari 2016 15:35

     



Innan jag gjorde min viktresa och fortfarande hade väldigt dåligt självförtroende var jag varken speciellt intresserad av eller hade motivation till att sminka mig, klä mig snyggt o modernt, eller att träna. Jag hade helt enkelt varken ork eller motivation till att bry mig så mycket.



Tyckte jag hade bra ursäkter. Sminka mig: tar alldeles för lång tid, jag orkar inte och jag ser väl helt ok ut utan smink också. Sminkade mig litegrand till fest bara. (ögonskugga o mascara, inte mycket mer än så) Tyckte att "om jag sminkar mig till vardags så känner jag inte mig lika fin på fester, för att då är jag ju "extra fin alltid", inget speciellt till fest då".

Klä mig snyggt o modernt? Mja.. Tycker inte att tuffa o moderna kläder sitter snyggt på mig, klär mig hellre "bekvämt o fint". Att tuffa o moderna kläder för det mesta är minst lika bekväma tyckte jag inte då eftersom att jag pga att jag inte tyckte om min kropp o hade dåligt självförtroende passade i det. Och därmed kände jag ju heller inte mig bekväm i det.

Träna? Roligt, men jobbigt. Roligt att träna tillsammans med någon, men inte ensam. Och hade/har i princip aldrig någon att träna med. Och konditionen var det inte mycket med. Och har man ingen kondition, om man mest tycker att det är jobbigt, och om man inte har någon att träna med som kan sporra en och dra med en när man inte riktigt orkar, så blir det inte mycket träning i heller.



Efter hand som kilona försvann under min viktresa så blev det plötsligt lättare att träna, och efterhand som det blev lättare blev det också roligare. Och när jag kommit igång med mer regelbunden träning fortsatte kilona rasa mycket bättre. Det blev en god spiral helt enkelt. Och när det både är rolig och lättare att träna blir det väldigt fort "ett gift" och man kan inte förstå hur man klarat sig utan det innan. Och efter ett tag kände jag också mig starkare i kroppen, och det är också en beroendeframkallande känsla.. Att känna sig stark och smidig är en obeskrivbar känsla som man vill ha mer av! Jag älskar verkligen att träna!! Jag känner mig stark och pigg efter att jag tränat. Jag mår bra och blir glad av det helt enkelt.



När jag till slut blev "normalviktig" och började tycka om min kropp och få bättre självförtroende blev det också roligare att köpa snygga, moderna och sexiga kläder. Helt plötsligt började jag ju i mina egna ögon att passa i det. Nu är det jätteroligt att köpa tuffa och moderna kläder som visar "figuren". Nu tycker jag ju om min figur, och då är det roligare att "visa upp den". Jag känner mig stolt och glad över vad jag på egen hand åstadkommit. Har ju även märkt att min resa inspirerar andra, och detta gör bara det ännu roligare att fortsätta på samma väg och att berätta om det. Att höra att jag inspirerar andra sporrar mig att fortsätta ta hand om min kropp o klä mig snyggare än jag gjorde förut.



Att det är roligt med smink är något jag kommit underfund med först nu dem senaste 2-3 veckorna faktiskt. Och detta tror jag har ett samband med att jag efter bukplastiken nu tycker ÄNNU bättre om min kropp och hur jag ser ut. Ju bättre man tycker om sig själv, ju roligare är det att ta hand om sitt utseende har jag kommit underfund med. Det är roligare att sminka mig nu när jag tycker om mig själv på ett helt annat sätt än jag gjort någonsin förut. Det är roligare att sminka mig nu när jag har självförtroende nog att våga använda lite mer färg när jag sminkar mig också. Och jag har så smått börjat bli ganska bra på att sminka mig nu också, och då är det också roligt att sminka sig.   



Självförtroende och att tycka om sin kropp gör det helt enkelt roligt att ta hand om sitt utseende på ett helt annat sätt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 10 januari 2021 16:18

Jag har inte bloggat så mycket de senaste åren då jag mer eller mindre använder min Instagram/Fb som blogg med mina dagliga 1-4 inlägg (ibland fler, jag vet   ) med ibland bara en kort text och ibland ett helt inlägg. Men jag brukar försöka uppdatera...

Av Lina - 9 juni 2020 18:57


           Det har jag aldrig provat tidigare så det klarar jag helt säkert! /Pippi Långstrump     Har sedan vi började springa lite längre distanser som halv och helmaror alltid sagt att det vore kul att klara av att springa ett ultramara...

Av Lina - 8 juni 2020 12:35

Att världen är upp och ner just nu går inte att undgå någon. Att man varje morgon, särskilt jag som jobbar med äldre människor från 75 år och uppåt, måste ställa sig frågan "är jag tillräckligt frisk idag?" "Kan jag gå till jobb och kan jag skicka ba...

Av Lina - 19 januari 2020 11:27

Som vanligt en mindre evighet sedan jag uppdaterade min blogg. Man kan säga att jag mer eller mindre använder Instagram (och Facebook) som en daglig blogg nu för tiden, då jag där ofta skriver ett långt/lite längre inlägg om dagen, hur dagen varit. D...

Av Lina - 19 augusti 2019 18:47


    För er som endast vill läsa själva "racerapporten" kan bläddra ner en bit till den mörkblåa texten     Vi lyckades båda få ledigt på torsdagen och kunde därmed åka upp till Dalarna redan på tidig torsdag morgon. Planen från början va...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards