Direktlänk till inlägg 4 juni 2017

Träningen

Av Lina - 4 juni 2017 11:58

Som dem flesta vet har jag haft problem med min fot sedan februari månad. Det har varit riktigt jobbiga o frustrerande veckor eftersom att som dem flesta vet är löpning mitt största intresse. Har svurit o tom. gråtit en skvätt många gånger över min fot under denna tiden.


Men inget ont som inte för något gott med sig brukar dem ju säga. För några månader sedan skaffade Fredrik sig en ny cykel, en sk. "racer" eftersom att han ska genomföra en Svensk klassiker nästa år. Efter att ha pratat riktigt varmt om denna cykel och efter att min fotskada fortsatte bråka blev jag också mer o mer sugen på att skaffa en racer. Visst hybriden jag hade (har) var (är) också jättebra, men enligt Fredrik så är racern MYCKET bättre o ger en HELT annan känsla att cykla på. Han var frälst helt enkelt. Haha :-) Så till slut var ju jag också tvungen att skaffa en racer. Jag kan ju inte vara sämre än Fredrik liksom.. ;-p


Och jag kan inte mer än hålla med honom! Vilken skillnad det är på en hybrid cykel och en racer! Jag har minst sagt blivet frälst i denna cykel jag också! <3 Enda bekymret jag har är att jag efter bara en mil får ont i "snippan". Har skaffat cykelbyxor med lite tjockare padding och visst blev det lite bättre av detta men fortfarande inte så skönt efter 1-1,5 mil. Provat tilta sadeln något men ingen större skillnad. Något lite bättre kanske. Så imorgon efter jobb ska jag in till en cykelaffär i Lund som sägs ska vara riktigt duktiga på cyklar för att be dem om hjälp. Vill ju kunna cykla riktigt långa rundor utan att bli störd av att det redan efter 1-1,5 mil börjar göra ont framtill. Vet att det finns en sadel som det är ett hål framtill, kanske kan en sådan hjälpa mig? Jag hoppas det.


Denna helgen har varit en riktig cykelhelg. I fredags cyklade jag ensam, blev en härlig runda på 22 km. Igår cyklade jag tillsammans med Fredrik. Fördelen med att cykla med honom är att jag verkligen får jobba på kondisen för att hinna med honom i hans tempo.. Han väntar in mig mellan varven, men för det mesta är han typ 300-400 m framför mig.. Mycket trevligt sällskap.. haha ;-)


Största fördelen med att cykla med honom är att han känner till trakterna häromkring mycket bättre än mig, så när jag cyklar med honom får jag uppleva nya platser nästan varje gång. Och ni som cyklar, ni borde verkligen ta er hit och cykla. Byarna och samhällena häromkring är verkligen vackra och man får träna att cykla i backe rätt ordentligt.. ;-) Igår cyklade vi först mot en by/samhälle som heter Brödåkra, Axelvold, mot Svalöv och sedan hemåt. En runda som landade på 30 km. Denna runda kommer jag cykla fler gånger! Både vacker, rolig och utmanande på samma gång. Jag har börjat försöka stå upp o trampa i backarna ist för att växla ner. Detta är både jobbigt och bra för konditionen. Lite läskigt dem första gångerna innan jag lärde mig att jag måste jobba mer med armarna när jag cyklar ståendes.

Löpningen då, hur går det med den? Jodå det går sakta men säkert framåt. :-) Har knappt haft ont i den alls dem 2-3 sista veckorna. Fick ett litet bakslag förra veckan då det när jag var ute och gick med en brukare i rullstol smärtade till rätt ordentligt i foten, och efter det hade jag ont i foten igen i 1,5 dag. Igår provade jag springa igen efter det lilla bakslaget och det gick rätt bra. Fick lite småont efter 2 km, så då fick jag promenera en bit, men sedan kunde jag springa utan smärta igen. :-) Märker att foten fortfarande är ganska svag och konditionen behöver jobbas på.
Men det är absolut på rätt håll äntligen! Försöker utöka både distans och tempo sakta för att inte riskera (fler) bakslag. Just nu är jag långt ifrån redo för mitt första maraton, men med massa envishet, vilja o "smart träning" ska jag nog vara redo till september!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 10 januari 2021 16:18

Jag har inte bloggat så mycket de senaste åren då jag mer eller mindre använder min Instagram/Fb som blogg med mina dagliga 1-4 inlägg (ibland fler, jag vet   ) med ibland bara en kort text och ibland ett helt inlägg. Men jag brukar försöka uppdatera...

Av Lina - 9 juni 2020 18:57


           Det har jag aldrig provat tidigare så det klarar jag helt säkert! /Pippi Långstrump     Har sedan vi började springa lite längre distanser som halv och helmaror alltid sagt att det vore kul att klara av att springa ett ultramara...

Av Lina - 8 juni 2020 12:35

Att världen är upp och ner just nu går inte att undgå någon. Att man varje morgon, särskilt jag som jobbar med äldre människor från 75 år och uppåt, måste ställa sig frågan "är jag tillräckligt frisk idag?" "Kan jag gå till jobb och kan jag skicka ba...

Av Lina - 19 januari 2020 11:27

Som vanligt en mindre evighet sedan jag uppdaterade min blogg. Man kan säga att jag mer eller mindre använder Instagram (och Facebook) som en daglig blogg nu för tiden, då jag där ofta skriver ett långt/lite längre inlägg om dagen, hur dagen varit. D...

Av Lina - 19 augusti 2019 18:47


    För er som endast vill läsa själva "racerapporten" kan bläddra ner en bit till den mörkblåa texten     Vi lyckades båda få ledigt på torsdagen och kunde därmed åka upp till Dalarna redan på tidig torsdag morgon. Planen från början va...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards