Alla inlägg under maj 2016

Av Lina - 22 maj 2016 17:40

Kom hem för ett par timmar sen efter en härlig helg i Göteborg.
På fredagen lämnade jag Milo på skolan kl.08:00, sen körde jag hem o åt frukost tillsammans med resten av familjen. Efter frukost packade vi in det sista i husvagnen och vid tio lämnade vi Mira hos farmor o farfar. Sen bar det av mot Göteborg o Lissebergs stugby där vi skulle campa hela helgen.

Var framme vid 14:00/14:30 tiden, och en knapp timme senare cyklade vi till Göteborgsvarvet Expo där vi hämtade ut våra nummerlappar och gick på utställningen. Jag fick köpt ett Göteborgsvarvet linne och ett par urläckra 2XU byxor (bilden).

Efter utställningen cyklade vi vidare till Lonesome runners klubbkväll runt ett kvarter längre bort, där vi träffade lite trevliga klubbkamrater, bl.a en av grundarna till gruppen. Åt pasta med köttfärssås, lite chips o godis, och lite allmänt mingel.

Efter klubbträffen cyklade vi tillbaka till husvagnen, och fick denna dag cyklat ca 6,5 km totalt. Lagom uppvärmning för lördagen.. Hehe :-) Gick en runda på campingen och såg sedan på Let's dance o åt chips med dipp i husvagnen. :-p

På lördagen, "dagen D", sov vi till nio, åt frukost i lugn och ro runt en timme senare. Åt en bra frukost med ägg, bacon, bullar, juice o kaffe.
Cyklade till en affär en liten bit från campingen där vi köpte pasta o färdig köttfärssås; ingen stor smaksensation men helt ok. :-) Åt lunch strax efter 12:00, och strax innan 13:00 cyklade vi till startlinjen. En cykeltur på ca 9 km. Bra uppvärmning även om vi cyklade i ganska normalt tempo. :-p

Det var inte helt bra utmärkt hur man skulle komma till startområdet men till slut hittade vi, glada att vi cyklade ifrån campingen i god tid.

Hittade Lonesome runners flagga där vi bytte några ord med de klubbmedlemmar som samlats där, innan vi sedan en knapp timme innan start ställde oss i den långa toakön. Som sådan tur är trots allt gick ganska fort. Efter toabesöket var det bara till att gå o leta upp vår startgrupp direkt. Startgrupp 19 med starttid 15:19 hade vi. Tog den sedvanliga "precis före start groupien/selfien", försökte hänga med på uppvärmningen utan att se dem som höll i uppvärmningen, sedan gick startskottet.

Den första 1-1,5 km var det väldigt trångt, men det passade mig rätt bra för att då kunde man springa i ett bra "uppvärmningstempo".

Dem första 13-14 km kändes det riktigt bra. Hittade ett bra tempo, det var tom. så att jag klarade av att springa snabbare än jag trodde jag skulle orka med, och jag klarade av att springa upp för alla backarna. Det gick inte så fort i uppförsbackarna, men jag sprang upp för dem!

Sprang förbi ett par klubbmedlemmar o "dunkade" dem i ryggen o hojtade "heja Lonesomes!". :-) En klubbmedlem var det till o med så att vi höll sällskap en bit o vi skiftades sedan om att springa om varandra några gånger under loppets gång. Mycket trevligt. :-)
Gjorde high-fives med en hel del barn längs sträckan, och gav musikanterna längs vägen applåder när jag sprang förbi. :-)

Vätskestationer var där gott om längs hela vägen, totalt 10 st tror jag där var någon som sa. Försökte ta var annan vatten varannan energidryck, och stannade till på 8 av 10 stationer. Saknade "matstationer" med saltgurka, kanelbullar etc som det brukar finnas på de flesta lite längre lopp. Men kanske finns detta bara på lopp längre än 21 km? Kan inte minnas att det fanns någon sådan när vi sprang vår första halvmara i heller? (Detta var vår andra halvmara) Kände att det hade behövts åtminstone en sådan station, typ efter kanske runt 12 km för att det var då min energi så smått började tryta o jag inte längre upplevde det som att energidrycken på vätskestationerna gjorde någon större nytta.

Klarade av att hålla ett hyfsat jämt tempo på mellan strax under och strax över 7 min/km dem första 15-16 kilometrarna, trots att orken/energin började tryta så smått efter runt 12-13 km. Längs vägen hade dem "duschar" med kallt/ljummet vatten man kunde springa igenom. Detta var väldigt skönt o behövligt den första halvan av loppet, men sedan började det regna så då undvek jag dem i stället. Blev blöt tillräckligt av det som kom från luften.. Hehe :-)

Det var en mycket tuffare bana än jag trodde det skulle vara med rätt många fler backar än jag trodde där skulle vara. Så med tanke på alla backar och att det inte är mer än knappt 7 mån sen jag gjorde en stor bukplastik är jag väldigt glad o nöjd över att det ändå kändes så pass bra som det gjorde under i stort sett hela loppet och med tiden jag fick; 2.30,54 enligt Göteborgsvarvets resultatlista.

Kortfattat då. Det var i ärlighetens namn inte ett så roligt lopp som vi båda trodde det skulle vara, och det var en rätt mycket tuffare bana än vi räknat med. Men det var absolut ett trevligt lopp med trevlig atmosfär, och vi kommer absolut springa det en gång till. Om inte annat så för att slå årets tid. ;-)

En sak vi båda kom fram till var att inför nästa halvmara MÅSTE vi båda bli duktigare på att få till fler långpass innan loppet, och helst åtminstone ett träningspass som är lika långt som själva loppet. Åtminstone jag kände att dem första 13-15 km var det inga större problem. Men det är för att den distansen har jag ändå lyckats få till några gånger innan Varvet, så den distansen är kroppen hyfsat van vid. Dem sista kilometrarna var lite jobbigare.... :-p Nästa långlopp är Lidingöloppet i september så det är bara att fortsätta träna... :-p

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards